Psoriazisul este o afecțiune la nivelul pielii. Îți creează disconfort de ordin estetic, dar psoriazisul n-are de ce să fie o boală care să te sperie. Sunt mai multe cauze psoriazis.

Una dintre acestea e moștenirea genetică. Aici nu ai ce să faci. Doar că în cazul celorlalte cauze psoriazis, care țin de stilul de viață pe care îl ai și comportamentul de zi cu zi, decizia dacă vrei sau nu să previi psoriazisul e la tine.

Ce este psoriazisul

Psoriazisul se prezintă sub forma unor pete în zonele inflamate. Este o boală autoimună a pielii, care afectează atât femeile, cât și bărbații. Nu evoluează rapid. Se manifestă în general în zona mâinilor, genunchilor, coatelor, scalpului, picioarelor și chiar pe spate.

Psoriazisul constă în acțiunea de regenerare a pielii. Cu alte cuvinte, pielea se înnoiește la nivel celular. În mod normal, la o persoană care nu are psoriazis, acest fenomen se întâmplă cam o dată la 30 de zile, firesc, aproape fără să îți dai seama. Doar că în cazul unei persoane care are psoriazis, această regenerare e mai rapidă, cam o dată la trei zile. Celulele moarte se adună și ies la suprafață. Așa se formează acele pete specifice psoriazisului.

Simptome: cum îți dai seama că e psoriazis

În urma unui control medical, medicul stabilește dacă e sau nu vorba despre psoriazis. Sunt câteva simptome la care ar trebui să fii atent și care îți transmit faptul că e cazul să mergi la medicul demratolog.

De exemplu, dacă te mănâncă pielea, observi de mai mult timp erupții pe piele care nu trec sau ai pete roșii apărute deodată în mai multe locuri pe corp, n-are sens să mai aștepți.

Alte persoane afectate de psoriazis au observat că e ceva în neregulă cu unghiile. Acestea păreau distrofice, adică prezentau leziuni la nivelul țesutului. În alte cazuri, au apărut dureri articulare, fără ca acele persoane să se știe cu probleme de acest fel. Alții au raportat inclusiv stări febrile.

În ce constă examenul clinic

Unele dintre simptomele psoriazisului pot fi confundate cu cele ale dermatitei sau ale eczemelor. Doar că un medic face cu ușurință distincția între o dermatită și psoriazis. Pe lângă întrebările pe care medicul ți le pune pentru a afla ce te supără, ce simptome și ce cauze psoriazis prezinți, acesta va examina cu atenție unghiile, pielea și scalpul.

În cazul în care semnele nu sunt tocmai concludente și diagnosticul nu poate fi pus cu exactitate după un simplu consult clinic, medicul dermatolog îți poate cere să efectuezi o biopsie.

Cauze psoriazis - ce anume declanșează boala

Cauze psoriazis: ce anume declanșează boala

Psoriazisul nu debutează la o vârstă anume. Într-adevăr, în cazul în care e moștenit pe fond genetic, e probabil să se manifeste și în rândul persoanelor sub 40 de ani. Dar nu e o regulă. Asta pentru că factorul generic e doar una dintre cauze psoriazis.

Ce alte cauze psoriazis sunt?

În primul rând, stresul. Stresul reprezintă una dintre principalele cauze psoriazis. Vremurile sunt de așa natură încât orice ai face, nu există să nu te stresezi. E nevoie de echilibru. Din păcate, stresul este factor generator de boală nu doar pentru psoriazis. De aceea, recomandarea este să faci tot posibilul să abordezi cu mai mult calm orice problemă care te preocupă. Caută soluții, dar fă-o cu calm și cu acceptare. Sunt multe lucruri care nu depind de noi. Acest lucru ne stresează. Poți să faci ceva în privința lucrurilor care nu țin de noi? Nu. Doar să accepți.

Apoi, obezitatea este un alt factor pe lista de cauze psoriazis. Obezitatea e în strânsă legătură cu stilul de viață și alimentația. La fel ca stresul, obezitatea e cauză și pentru alte boli. Așa că ai grijă la ceea ce mănânci și mai ales la sedentarism. Efectele negative le vei resimți în timp.

Infecțiile virale și infecțiile cutanate sunt alte cauze psoriazis. De aceea, e foarte important ca în cazul în care ai o infecție, să nu o tratezi după ureche, ci să mergi la medic pentru a primi tratament corespunzător. Bacteriile au viață lungă dacă nu sunt eliminate. Pot reapărea oricând.

Inclusiv unele medicamente sunt pe lista de cauze psoriazis. Administrarea acestora fără prescripție medicală poate să-ți facă mai mult rău. De exemplu, printre medicamentele care pot fi cauze psoriazis se enumeră corticosteroizii, sărurile de litiu, beta blocantele. Și lista poate continua.

Viciile. Da, viciile se regăsesc și în cazul psoriazisului. Fumatul, inclusiv cel pasiv, și consumul de alcool reprezintă cauze psoriazis. Ce poți să faci ca să previi e să încerci să te lași. Nu din prima, că poate nu ai atât de multă determinare, însă poți începe cu reducerea cantităților de tutun și alcool. Va fi de bun augur pentru sănătatea ta pentru că astfel nu vei mai fi expus riscului de a face nu doar psoriazis, ci și alte boli.

Condițiile meteo sunt și ele printre cauzele care duc la apariția psoriazisului. Îndeosebi vremea rece, uscată. Nu poți controla starea vremii, însă poți să iei măsurile necesare pentru  te feri de boală. Poți să eviți deplasările pe o astfel de vreme rea și trebuie să începi să acorzi o mai mare grijă îngrijirii pielii. Folosește creme hidratante și asigură-te că temperatura corpului este una optimă în permanență.

Variante de tratament psoriazis

Cum poți să previi psoriazisul

Dacă ai în familie cazuri de psoriazis, intervine factorul genetic. Printr-un stil de viață echilibrat, poți să întârzii apariția bolii. Însă niciun medic nu îți poate garanta că nu vei face boala, dat fiind istoricul familiei.

Formele simple și medii de psoriazis se tratează cu unguente și creme pe care medicul ți le recomandă. Apoi, medicul dermatolog îți mai poate prescrie un tratament medicamentos. Inclusiv injecții. Toate acestea te vor ajuta să vindeci psoriazisul. Doar că e vorba de o vindecare de moment. În sensul că e nevoie ca tu să îți schimbi stilul de viață în primul rând pentru a preveni reapariția psoriazisului.

Ai observat că principalele cauze psoriazis au legătură cu ceea ce faci în fiecare zi. Așadar, ține doar de tine să faci ce trebuie pentru a reduce stresul, pentru a începe să faci modificări în alimentația ta, pentru a evita infecțiile și pentru a preveni orice rană la nivelul pielii.

Psoriazisul nu poate fi încadrat în categoria afecțiunilor comune. Datele rată că rata psoriazisului e între 2 și 4% din populație. Deci, procentul celor afectați e relativ redus. Boala poate fi cu ușurință prevenită, dacă e să analizezi cu atenție principalele cauze psoriazis. Și poate fi și ușor de tratat, în cazul în care nu mai poți preveni. N-ai de ce să te îngrijorezi, trebuie doar să mergi la medic.