O boală de piele poate fi prevenită prin adoptarea unui comportament preventiv conștient. Acest fapt înseamnă să îți faci o rutină din acest comporament, un stil de viață. Nu faci ceva astăzi și apoi îți mai amintești peste ceva timp. E exercițiu, grijă, responsabilitate.

Pielea este sensibilă. Mereu expusă, pielea se poate irita și inflama cu ușurință. Acest fapt înseamnă predispoziție crescută la dezvoltarea unor boli de piele.

Pielea: rol și factori de risc pentru boli de piele

Pielea oferă protecție corpului. Orice factor extern intră în contact cu pielea prima dată. De aceea, e important să avem grijă de epiderm, primul înveliș exterior al pielii. Acesta e prima barieră împotriva virușilor, bacteriilor și infecțiilor.

Pe lângă rolul protector, pielea percepe orice factor exterior, indiferent că e vorba despre temperatură sau durere. Apoi, pielea previne deshidratarea și produce vitamina D.

Când pielea intră în contact cu un factor de risc, cresc șansele de a face o boală de piele. Și sunt suficienți factori de risc:

• un sistem imunitar slăbit favorizează îmbolnăvirea;
  • dacă ești sub un tratament medicamentos, interesează-te ce efecte adverse pot avea medicamentele asupra organismului;
  • soarele nu e deloc un prieten al pielii, din contră. Caută ca ori de câte ori stai în soare să folosești cremă de protecție solară, să te hidratezi suficient și să folosești haine din materiale naturale. Cel mai bine este să eviți să te expui la soare la ore nepotrivite;
  • E parte din noi, însă trebuie să înveți să gestionezi stresul dacă vrei să nu te îmbolnăvești și să fii bine;
  • anumite boli, cum ar fi diabetul sau afecțiuni care țin de tiroidă, care favorizează apariția și altor afecțiuni, mai ales atunci când nu urmezi întocmai recomandările medicale;
  • expunerea la proceduri cosmetice în saloane. Cel mai sigur este să alegi o clinică medicală dermatologică pentru orice tip de tratament. Astfel, știi că ai parte de îngrijire medicală adecvată;
  • contactul cu diferiți viruși, baterii sau alergeni, mai ales dacă știi că ești o persoană alergică;
  • istoricul medical și moștenirea genetică. Chiar dacă în familie au existat membri care au avut o boală de piele, asta nu înseamnă că în mod obligatoriu vei face și tu acea boală. Nu, există doar o predispoziție, ceea ce trebuie să fie ca un semnal de alarmă și să te facă mai precaut în comportament.

Clasificarea bolilor de piele

Nu toate bolile de piele se transmit. O persoană care suferă de o boală de piele nu trebuie exclusă și nici privită cu ochi întrebători. Etichetele, de multe ori, îi fac pe cei care au boli de piele să se izoleze social. Impactul psihologic este puternic în unele cazuri și nu toată lumea știe cum să gestioneze o astfel de situație.

Bolile de piele pot fi clasificate în:

• boli de piele frecvente. Acestea nu necesită un tratament special, sunt des întâlnite și ușor de tratat. Sigur că rezultatele diferă de la un organism la altul, dar chiar și așa, n-ar trebui să intri în panică dacă ai acnee, dermatită atopică, alopecie (atunci când îți cade părul), rozacee, vitiligo. Tot boală de piele frecventă e și cancerul de piele;
  • boli de piele contagioase. Apar în momentul în care pielea intră în contact cu infecțiile și bacteriile, nu neapărat cu o persoană bolnavă. De exemplu, dacă mergi la piscină și nu ai șlapi, e posibil să faci o ciupercă la picior. E tot o boală de piele. La fel cum e și afecțiunea numită picior de atlet. Alte boli contagioase sunt zona zoster, scabia sau diferite infecții fungice;
  • boli de piele autoimune. Acestea sunt afecțiuni cronice, pot oricând să reapară, chiar dacă e posibil să ai lungi perioade de timp în care ai considerat că ai vindecat boala. Multe apar pe fond de stres și stil de viață nesănătos. Se manifestă diferit, în funcție de boala de piele. Dar în mai toate cazurile, implică mâncărimi, roșeață, coji. Cele mai cunoscute sunt psoriazisul, sclerodermie (când ți se îngroașă pielea), lupus;
  • există și câteva boli de piele rare. Aceasta par a avea drept cauză principală moștenirea genetică. Deci, nu prea ai ce să faci decât să aștepți să faci boala. Erupțiile pe piele sunt destul de puternice când se manifestă, iar durerile nu sunt excluse. Boli rare sunt considerate boala Behcet, anumite boli care afectează pielea din jurul ochilor, acolo unde țesutul este mult mai sensibil și subțire, așa-numita boală a solzilor de pește sau necrobioza lipoidică, frecvent întâlnită mai ales la persoanele diabetice.

Prevenție și tratament pentru boala de piele

Fiecare boală de piele are specificul propriu. Așadar, fiecare se tratează diferit. Un medic dermatolog va ști exact ce tratament să îți prescrie imediat după ce are un diagnostic sigur. În alegerea tratamentului, medicul va ține cont de istoricul medical, dacă există sau nu alergii ori intoleranțe, gradul de afectare, cât de severă e boala.

În majoritatea cazurilor, bolile de piele se tratează cu medicamente și creme speciale, care au în compoziție anumite substanțe care au rolul să distrugă acele substanțe dăunătoare. Acționează de la rădăcină. Apoi, alte variante de tratament sunt terapia cu laser, diferite proceduri chirurgicale sau administrarea de steroizi.

Tratamentele naturiste pot da rezultate bune în cazul tratării bolilor de piele numai atunci când acestea sunt într-un stadiu de început. Totuși, anumite ceaiuri sau creme naturiste pot fi folosite mai mult ca formă de prevenție. Rău n-au cum să-ți facă.

Să nu te aștepți la rezultate imediate. Și în plus, să nu te aștepți că boala nu va mai recidiva. Mereu există riscul de a dezvolta o nouă afecțiune de piele, mai ales când nu faci nimic ca să previi.

Prevenția presupune să începi să ai un stil de viață sănătos. Echilibru, moderație și cumpătare în toate, cam așa s-ar putea rezuma. De exemplu:

• nu mai consuma alimente care nu sunt bune și include în alimentație cât mai multe legume, fructe, cereale. Evită zahărul în exces, consumul de tutun și alcool;
  • mergi la medic și află ce tip de piele ai, astfel încât să folosești produse de îngrijire potrivite;
  • încearcă să îți creezi propria rutină de îngrijire personală și ține-te de ea;
  • dacă ai carențe de vitamine și minerale, ia suplimente alimentare. Numai că în acest caz, înainte, fă-ți un set de analize ca să vezi exact ce lipsuri ai;
  • odihnește-te suficient, hidratează-te și fă mișcare;
  • caută să faci activități care îți aduc echilibru și te recreează; astfel, vei avea un psihic sănătos și vei diminua stresul;
  • nu mai merge la solar și nu mai sta la soare fără să folosești creme cu protecție solară și evită cât poți acele ore în care soarele este extrem de dăunător.

O boală de piele se vindecă. Totuși, e neplăcut să te confrunți cu tot felul de simptome. Te enervezi, te frustrezi și toate astea nu îți fac bine. Adoptă un comportament preventiv și îți vei mulțumi.