O piele sănătoasă acționează ca o barieră de protecție împotriva bacteriilor. O piele atopică nu poate lupta la fel de eficient împotriva acestora pentru că este o piele sensibilă, cu predispoziție la alergii. Principalul factor de risc este istoricul medical al familiei.

Dermatita atopică, indiferent de tratamentul urmat, poate oricând să reapară. Afecțiunea se declanșează atunci când pielea intră în contact cu un mediu dăunător, cum ar fi anumite substanțe. Poate fi parțial prevenită, atunci când în familie nu se cunosc cazuri de piele atopică. Afectează și bărbații, și femeile.

Ce înseamnă atopie, piele atopică și legătura cu dermatita atopică

Atopia este definită ca o predispoziție moștenită genetic de a face alergii. Astfel, o piele atopică este o piele predispusă la alergii. Dacă nu ia contact cu diferiți factori care pot declanșa erupții cutanate, pielea atopică n-are de ce să te îngrijoreze.

Dermatita atopică este o boală cronică, care debutează în copilărie și este una dintre cele trei forme ale dermatitei (atopică, seboreică și de contact). În termeni pe înțelesul tuturor, e cunoscută sub denumirea de eczemă. Se manifestă prin roșeață și mâncărime. Fără tratament adecvat, duce la complicații.

Prin ce se caracterizează o piele atopică

La pielea atopică, bariera de protecție nu își îndeplinește rolul la capacitate maximă. Există, însă nu face față factorilor care declanșează boala.

O piele atopică este o piele uscată. Temperaturile scăzute, folosirea unor produse cosmetice inadecvate și o slabă hidratare a organismului reprezintă câteva dintre cauzele care duc la senzația de uscăciune a pielii.

Apoi, o altă caracteristică este roșeața. Aceasta nu este neapărat deranjantă la început, însă dacă nu e tratată la timp și e corelată și cu un ten uscat duce la prurit, adică la mâncărime. Începi să te scarpini. Și nu puțini sunt pacienții care își fac răni crezând că dacă se scarpină, scapă. Nici pe departe!

Scuamele, care nu sunt altceva decât niște cojițe, sunt tot un semn care au legătură cu pielea atopică. Așa cum sunt și posibilele sângerări care apar în zonele afectate.

Cum se face diagnosticarea

Un medic dermatolog îți poate spune dacă e sau nu vorba despre o piele atopică. Diagnosticarea se face după o simplă examinare a pielii, fără a fi nevoie de alte investigații complexe.

Dacă medicul a confirmat că ai o piele atopică, poți solicita să faci și câteva teste alergologice. Astfel, afli care sunt alergiile la care ai o predispoziție crescută și vei ști cum să adopți un comportament preventiv.

Ce să faci dacă ai piele atopică- sfaturi pentru o îngrijire corectă

Ce să faci dacă ai piele atopică: sfaturi pentru o îngrijire corectă

În primul rând, trebuie să ai grijă la ce produse de îngrijire folosești. Orice gel de curățare, cremă sau alt produs pentru îngrijirea pielii trebuie să fie un produs dermato-cosmetic care nu usucă pielea. Un medic dermatolog știe ce recomandări potrivite să facă, în funcție de cât de avansat e stadiul dermatitei atopice.

Cum temperaturile de afară influențează sănătatea pielii, obișnuiește-te să folosești produse specifice pentru fiecare anotimp.

Consumă cât mai multe lichide. În definitiv, o piele atopică este o piele uscată. Hidratarea pielii este foarte importantă.

Folosește creme cu factor de protecție solară ori de câte ori ieși în aer liber. Razele soarelui sunt nocive pentru un ten sensibil. Fii cât mai precaut și optează întotdeauna pentru produse de calitate, testate dermatologic. Atenție, calitativ nu înseamnă neapărat și scump! Și mai reține că un produs care i se potrivește unui alt pacient cu piele atopică s-ar putea să nu funcționeze la fel de bine și la tine. Suntem diferiți. Tocmai de asta trebuie să mergi la dermatolog și să urmezi un tratament care este bun pentru tine.

Alege să porți haine confecționate din materiale cât mai naturale, care lasă pielea să respire. Bumbacul este un material prietenos. În plus, hainele trebuie să fie lejere, nu strâmte. Apoi, fii atent la produsele de spălare a hainelor. Hainele sunt primele care intră în contact cu pielea, deci caută să folosești detergenți cu cât mai puține substanțe care și-ar putea cauza alergii.

Ai grijă la mediul în care îți petreci timpul. Acarieni sunt peste tot. Aerisește încăperea și încearcă să faci curat cât mai des. Asigură-te că locul în care îți petreci timpul are și o temperatură optimă.

Redu intensitatea activităților sportive care te fac să transpiri mult. Transpirația nu ajută deloc o piele atopică. Fă mișcare, însă dozează efortul. Și întotdeauna trebuie să faci duș după ce ai făcut un antrenament.

În cazul pielii atopice, după spălare, usucă pielea prin tamponare. Nu te șterge prin mișcări bruște și dure.

Alimentația este importantă în privința oricărei afecțiuni. Abordarea unui stil de viață sănătos și echilibrat este un mijloc de prevenție excelent.

Abordează viața cu mai mult calm. Nu uita că stresul nu este deloc un prieten al sănătății. Stresul face parte din noi, însă poate fi controlat. Dacă simți că nu poți face asta singur, cere ajutor și mergi la un psiholog.

Ce tratament îți poate recomanda un medic dacă ai piele atopică

Indiferent de tratament, e o afecțiune care oricând poate să reapară. Pe lângă recomandările ce țin de hidratarea pielii și adoptarea unui stil de viață sănătos, medicul dermatolog îți poate prescrie să urmezi și un tratament medicamentos bazat pe antihistamice. Acestea vor avea efect calmant pentru zonele iritate.

Corticosteroizii se recomandă atunci când medicul nu observă nicio îmbunătățire după tratamentul prescris inițial. În funcție de evoluție, doar medicul poate stabili pentru cât timp va trebui să îți administrezi un tratament pe bază de corticosteroizi.

Un tratament naturist este recomandat ca o măsură complementară unui tratament medicamentos. Chiar dacă există tentația de a crede că o cremă de gălbene sau o baie în care ai pus diferite uleiuri și frunze cu proprietăți vindecătoare vindecă o piele atopică, în realitate, lucrurile nu sunt char atât de simple. Tratamentele naturiste sunt mai degrabă o formă preventivă de tratament.

Fototerapia este o altă variantă de tratament pentru o piele atopică. Fie că e vorba despre expunerea la lumina naturală sau la lămpi cu lumină ultravioletă, rezultatele sunt chiar semnificative.

Pot să apară complicații?

Este o afecțiune. Deci, e o piele care nu e sănătoasă. Fără tratament, complicațiile nu sunt excluse. Iar în cazul pielii atopice, complicațiile se referă la:

• prurit intens, care nu poate fi controlat decât cu dificultate; s-ar putea ca mâncărimile să îți strice somnul și să nu te mai odihnești corespunzător;
  • infecții ale pielii, cum ar fi, de exemplu, herpesul;
  • alergii la diferite alimente sau la alți factori;
  • astm sau febra fanului;
  • probleme de pigmentare sau de depigmentare a pielii;
  • anxietate și depresie.

Tot ce poți să faci în cazul în care te confrunți cu o piele atopică este să mergi să discuți cu un medic dermatolog.  Acesta e singurul care îți poate recomanda un tratament adecvat. Nu te baza pe faptul că afecțiunea trece de la sine. Nu trece dacă nu faci nimic. Încearcă să îți faci timp pentru sănătatea ta.