Stresul, vremea rece, istoricul medical al familiei și inflamația pielii sunt câteva dintre cauzele care determină dermatita scalpului. Nu e o boală contagioasă, însă creează disconfort de ordin estetic.

În limbaj popular, folosim termenul de mătreață. În termeni medicali, i se mai spune și dermatită seboreică. În cazuri mai ușoare, nu e nevoie de un tratament anume, e foarte probabil să treacă de la sine. În schimb, acolo unde e o formă agresivă, doar un medic poate să îți spună ce tratament prntru dermatita scalpului e bun pentru tine.

Care sunt factorii de risc pentru dermatita scalpului

Dermatita scalpului e favorizată de acțiunea comună a mai multor factori. Încă nu s-a găsit o cauză anume și singulară. De aceea, medicii dermatologi pun dermatita scalpului pe seama:

• stresului- nu mai este niciun secret că stresul stă la baza multor afecțiuni. E greu să eviți stresul pe deplin, vremurile nu mai permit să faci asta. În schimb, poți să încerci să abordezi cu mai mult calm orice situație cu care te confrunți. Caută să faci activități care te relaxează și îți aduc o stare de bine;
  • temperaturilor scăzute- acestea usucă pielea. O piele uscată nu este o piele sănătoasă, ceea ce o face predispusă la diferite afecțiuni, inclusiv dermatita scalpului;
  • istoricului medical al familiei- factorul genetic influențează starea de sănătate. Când în familie sunt cazuri de dermatită, acnee, psoriazis, e important să adopți un comportament și mai preventiv;
  • produselor cosmetice care conțin alcool și alte substanțe care usucă pielea;
  • prezenței unei ciuperci numite Malassezia- chiar dacă e prezentă în organismul oricărei persoane, aceasta se activează și chiar devine agresivă acolo unde găsește factori favorabili, cum ar fi inflamațiile;
  • sistemului imunitar slăbit și chiar în perioada de convalescență a celor care au sferit anumite intervenții chirurgicale;
  • anumitor boli, care pot fi factori asociați- obezitate, depresie, epilepsie, Parkinson, pancreatită;
  • unui tratament medicamentos nepotrivit pentru diferite afecțiuni;
  • excesului de sebum și igienei precare.

Dermatita scalpului: cum îți dai seama de afecțiune

Într-o formă de început a dermatitei scalpului, s-ar putea să nu ți se pară că ai vreo boală. Mătreața poate să apară și dacă ai folosit același tip de șampon vreme îndelungată. În plus, s-ar putea chiar să dispară fără vreun tratament pentru dermatita scalpului. Ceea ce te va face, cel mai probabil, să amâni vizita la un control medical. Să nu faci asta!

Mergi la medic imediat ce observi că începi să faci așa-numitele coji. Nu sunt normale, nu sunt specifice unei pieli sănătoase. Apoi, nu e firească nici senzația de mâncărime. Aceasta te face să te scarpini, ceea ce va duce la roșeață, iritații și chiar sângerare.

Cum decurge controlul medical

Un medic dermatolog știe să facă diferența între dermatita scalpului și alte afecțiuni ale pieilii, ușor apropiate ca formă și manifestare, cum ar fi psoriazisul sau rozaceea.

Consultul presupune examinarea zonei afectate. Medicul îți va pune câteva întrebări despre istoricul medical al tău și al familiei, dar și despre stilul de viață și cel alimentar.

În funcție de cât de avansată e dermatita scalpului, îți prescrie un tratament pe care trebuie să îl urmezi.

Tratament pentru dermatita scalpului: ce opțiuni ai

În multe dintre cazuri, dermatita scalpului trece fără să faci nimic. Există persoane care trec printr-o perioadă mai stresată, de exemplu, și asta le determină o formă ușoară de dermatita scalpului. Când stresul nu mai există, să nu te mire faptul că au dispărut și cojițele sau mătreața.

Ce îți poate recomanda medicul ca tratament pentru dermatita scalpului:

• șampoane, creme și loțiuni fără acțiune medicamentoasă; acestea se recomandă în faza incipientă, când pacientul nu prezintă o formă severă;
  • geluri antifungice și produse cu conținut medicamentos- acestea sunt recomandate îndeosebi atunci când medicul observă că șampoanele simple nu au niciun efect, când nu observă vreo îmbunătățire. Medicul stabilește frecvența administrării unor astfel de produse;
  • creme pe bază de corticosteroizi- acestea sunt un tratament pentru dermatita scalpului care se aplică direct pe piele. Atenție la posibilele efecte adverse care implică, de cele mai multe ori, o sensibilitate a pielii și roșeață;
  • alte medicamente care pot reduce inflamațiile- în acest caz, e important să transmiți medicului dacă iei și alte medicamente pentru a evita anumite reacții adverse.

Prevenție și tratamente naturiste pentru dermatita scalpului

Dermatita scalpului e ca o afecțiune comună. Nu se ia de la o persoană la alta. Trece și fără un tratament pentru dermatita scalpului. Și reapare. Da, recidiva există în aproape toate cazurile. Asta nu înseamnă că nu trebuie să faci nimic. Preventiv, poți lua câteva măsuri. Astfel, poți să amâni cât mai mult momentul recidivei:

• începe să faci câteva modificări în alimentație și stil de viață. E important să existe un echilibru. Echilibru și moderație în toate. Dacă le aplici și ai și răbdare, pe termen mediu și lung chiar te vei bucura de efecte pozitive;
  • ai mai multă grijă în privința produselor cosmetice pe care le folosești. Alege produse fără parfum, conservanți sau substanțe care atacă pielea. De exemplu, produsele pentru copii au o compoziție mai lejeră, asta pentru că se știe că pielea copiilor este mai sensibilă;
  • fii bine pe plan emoțional- asta înseamnă să cauți să diminuezi stresul;
  • nu mai folosi pentru o perioadă de timp produse precum gel de păr sau fixativ.

Medicina naturistă nu este de neglijat, însă nu trebuie să te bazezi exclusiv pe aceasta. E mai degrabă o măsură complementară. Iată câteva remedii la care poți apela:

• aloe vera e cunoscută pentru proprietățile pe care le are. Poți să alegi geluri și creme pe bază de aloe vera sau pur și simplu poți folosi frunza în sine;
  • pentru că sunt bogate în Omega 3, suplimentele cu ulei de pește pot fi o opțiune de tratament pentru dermatita scalpului;
  • ulei esențial de arbore de ceai- are efect antifungic;
  • poți să îți clătești părul cu oțet de mere- acesta e cunoscut pentru proprietățile antibacteriene și antiinflamatoare;
  • uleiul de lemongras și uleiul de jojoba.

Ce complicații pot să apară

În lipsa unui tratament pentru dermatita scalpului, mai ales când afecțiunea este într-o stare avansată, trebuie să te așteți la:

• infecții bacteriene;
  • căderea excesivă a părului;
  • senzație supărătoare de prurit – te face să te scarpini și mai tare și așa ajungi să îți faci rană.

Dermatita scalpului n-ar trebui să te îngrijoreze, dar nici să te facă să nu iei nicio măsură. E deranjant să ai mătreață. Se observă. Atrage priviri. Pentru unii dintre cei afectați, asta înseamnă un disconfort de ordin psihologic.

Reține că dermatita scalpului e o afecțiune. Și ca orice afecțiune, un medic are cele mai bune sfaturi de oferit. Nu doar cele mai bune, dar și singurele de care ar trebui să ții cont.