Inflamarea pielii se numește dermatită. Dermatita atopică e definită de o piele care are o predispoziție la alergii. Se caracterizează prin prurit și roșeață. Apare la bebeluși, însă vindecarea este temporară. Asta înseamnă că oricând ești expus unei forme de dermatită atopică inclusiv la maturitate.

Pielea îndeplinește un rol de protecție. Problemele nu apar atunci când pielea este sănătoasă, ci când prezintă sensibilizați. Acestea din urmă slăbesc gradul de protecție și determină vulnerabilitatea organismului în fața bacteriilor, alergenilor și altor factori care afectează pielea.

Dermatita atopică: ce este și cum se manifestă

S-ar putea să nu-ți fie cunocut termenul de dermatită atopică, dar de eczemă sigur ai auzit. Eczema nu e nimic altceva decât o denumire mai uzual folosită pentru a defini dermatita atopică.

Dermatita atopică apare frecvent, indiferent de tratamentul urmat. Vindecarea este provizorie. Motivul este tot ce e în jur. Atunci când o piele atopică intră în contact cu un posibil factor de risc, se creează un mediu propice. Pielea începe să se înroșească și să aibă senzația de mâncărime. Începi să te scarpini. Dacă faci asta în exces, îți faci rană. O rană deschisă favorizează infecțiile.

Cel mai bine este să iei legătura cu un medic dermatolog imediat ce observi primele semne care te-ar putea duce cu gândul la dermatită: roșeață, mâncărime, scuame, piele uscată, sensibilă sau crăpată, pete de culoare ușor maronie în zona coatelor, la încheieturi sau în alte zone de pe corp.

Ce anume declanșează dermatita atopică

Predispoziția de a face dermatita atopică se moștenește pe fond genetic. Astfel, dacă în familie există membri care au sau au avut dermatită, alergii, astm sau febra fanului, crește posibilitatea de a dezvolta dermatita atopică.

Dermatita atopică e o afecțiune care apare la copii, încă din primii ani de viață. Atunci, pielea este sensibilă, nu are un grad mare de protecție împotriva bacteriilor. De aceea, e foarte importantă igiena locului- să fie curat, fără praf, mereu aerist și ferit de umezeală.

Alți factori care favorizează dermatita atopică sunt fumatul și sensibilitatea la anumite alimente. Apoi, în cazul bebelușilor cel puțin, spălarea pielii în exces nu e tocmai bună. În plus, trebuie să eviți produsele de îngrijire personală care usucă pielea. Dacă vrei să previi, optează pentru produse cu acțiune blândă, care hidratează.

Cum poate fi prevenită dermatita atopică

Dermatita este o afecțiune care reapare periodic. Nu există tratament care să vindece în totalitate și pentru totdeauna dermatita atopică. Prevenția nu înlătură riscul de recidivă. În schimb, poate să prelungească perioada de până la un nou episod.

Prevenția nu implică acțiuni complicate. Se bazează mai degrabă pe un stil de viață sănătos, un mediu de locuit și de lucru curat și evitarea unor factori dăunători. De exemplu, ce recomandă medicii ca și comportament preventiv în privința dermatitei atopice:

• interesează-te de istoricul medical al familiei. Acolo unde există boli care pot fi transmise genetic, ia măsuri. Mergi la medicii de specialitate, cere sfatul și urmează recomandările;
  • evită produsele de îngrijire care usucă pielea. O piele uscată favorizează scuamele și dermatita atopică. Optează pentru produse care hidratează pielea și folosește-le de două ori pe zi;
  • ai grijă inclusiv la detergenți, întrucât aceștia pot să conțină substanțe care să-ți activeze alergiile. Alege detergenți fără parfum;
  • dacă ai senzația de mâncărime, evită să te scarpini. Aplică unguente care calmează iritațiile;
  • după duș sau baie, pe pielea încă umedă, aplică o cremă sau uleiuri hidratante. Usucă pielea prin tamponare, folosind un prosop care nu este aspru;
  • ai grijă la haine, la materialele din care sunt confecționate. Pielea trebuie să respire, deci evită hainele strâmte. Alege haine din materiale naturale, cum ar fi bumbacul;
  • încearcă să menții o temperatură constantă în locuință;
  • optează pentru o alimentație bogată în probiotice, omega 3, legume și fructe. Atenție, inclusiv aici, s-ar putea să existe alimente care să stârnească reacții alergice. Înainte de a începe o dietă alimentară, consultă un nutriționist;
  • încearcă să reduci stresul;
  • evită activitatea sportivă intensă, care duce la transpirație abundentă; transpirația nu te ajută dacă ai dermatită atopică.

În cazul dermatitei atopice e vorba de un cumul de factori de risc. Principalul rămâne factorul genetic. Datele arată că un procent de peste 50% dintre pacienții cu dermatită au în familie membri cu diferite alergii.

Când să mergi la medicul dermatolog

Dermatita atopică nu e o boală care să te sperie. Totuși, nu o trata după ureche. În urma unui consult, medicul dermatolog îți poate spune dacă e sau nu dermatită atopică și îți prescrie un tratament adecvat și o serie de recomandări pe care să le aplici în viața de zi cu zi.

Medicul dermatolog examinează atent semnele vizibile. Nu e cazul să faci analize de sânge sau alte investigații. În plus, vei avea o amplă discuție cu medicul. Trebuie să îi spui istoricul medical, inclusiv despre cel al familiei. Răspunde sincer, nu ai de ce să ascunzi nimic.

Așadar, când să mergi la medic:

• dacă observi semne roșiatice pe piele sau de culoare maronie care nu trec după câteva zile, e clar că e ceva în neregulă;
  • ai senzația de mâncărime. Aceasta poate deveni destul de supărătoare;
  • ai pielea uscată. O piele uscată e o piele cu probleme, nu o neglija. Mai ales dacă vezi că se crapă sau începe să prezinte scuame.

Pe lângă toate astea, e bine să mergi la un control dermatologic de rutină. Pielea e la vedere, deci este expusă în permanență. Are nevoie de o îngrijire atentă, care să te țină la adăpost de orice afecțiune.

Dermatita atopică - ce tratamente pot fi recomandate

Dermatita atopică: ce tratamente pot fi recomandate

Tratamentele vindecă pentru moment. Dacă nu respecți recomandările medicale, cresc șansele să reapară mai devreme decât te-ai aștepta. Nu există o formulă universal valabilă, întrucât fiecare caz e particular.

S-ar putea să-i ia ceva timp medicului până să găsească tratamentul potrivit pentru tine. De aceea, să știi că trebuie să ai răbdare. Dermatita atopică nu trece peste noapte.

Ce ți se poate recomanda:

• aplicarea unor creme grase, cu efect hidratant;
  • să faci anumite lucruri care să-ți permită să îți menții pielea hidratată (dușuri cu apă caldă, folosirea de produse hidratante imediat, evitarea prosoapelor aspre);
  • fototerapia, adică expunerea pielii la raze UVA și UVB;
  • tratament medicamentos, bazat pe antihistaminice sau corticosteroizi;
  • tratamente naturiste, recomandate în cazul unei forme ușoare sau ca prevenție.

Ce complicații există în cazul dermatitei atopice

Sunt mai multe complicații ale dermatitei atopice. De exemplu, scărpinatul în exces creează răni. O rană deschisă este un teren numai bun pentru infecții. Tot scărpinatul duce la neurodermatită.

Alte complicații: astm, febra fanului, probleme de pigmentare a pielii sau dermatita mâinilor iritate. Pe lângă acestea, pacienții cu dermatită atopică pot dezvolta alergii alimentare, probleme cu somnul și inclusiv probleme de natură psihică și emoțională, cum ar fi anxietatea și depresia.

Dermatita atopică e o afecțiune care poate fi ținută sub control cu destul de mare ușurință. Sunt câteva schimbări pe care trebuie să le faci în stilul de viață, însă nimic din ce e cu caracter preventiv nu e greu de aplicat.