Sindromul de canal carpian este o compresie nervoasă și e o afecțiune des întâlnită în rândul celor care efectuează munci care le solicită mâinile mai mult decât în mod obișnuit. Se manifestă la nivelul încheieturii mâinii.

Simptomele incipiente aproape că sunt insesizabile. E și motivul pentru care mulți dintre pacienți ajung într-un stadiu avansat al bolii, când recomandările preventive nu mai au niciun efect.

Cine sunt persoanele cele mai afectate

Afecțiunea apare pe fondul suprasolicitării mâinilor. Poate nu te-ai gândit, dar chiar și atunci când lucrezi la calculator, mâinile sunt folosite în exces. Deci, sindromul de canal carpian nu se manifestă doar în rândul celor care manipulează greutăți, ci inclusiv în rândul celor despre care am putea spune că fac munci ușoare.

Foarte probabil ca multe dintre persoanele afectate să nu fie încă diagnosticate. Suferă de sindrom canal carpian, dar nu știu. Pun furnicăturile și amorțelile mâinilor pe seama altor cauze. Ajung la medic tardiv, însă chiar și așa, au posibilitatea de a se recupera.

În plus, ține cont că persoanele care suferă de diabet zaharat, poliartrită sau hipotiroidism au o predispoziție ridicată în dezvoltarea afecțiunii de canal carpian.

Când ar trebui să mergi la un consult de specialitate

În primul rând, reține un aspect important: dacă munca ta zilnică implică folosirea mâinilor pe tot parcursul orelor de lucru, fii vigilent și prudent.

Toți ne folosim mâinile, însă unele activități le solicită mai mult decât în mod obișnuit. De exemplu, când lucrezi în diferite industrii, scrii mult la calculator, cânți la un instrument sau folosești telefonul ori tableta în exces, poziția mâinilor nu e întotdeauna confortabilă. Încheietura mâinii este afectată. Puțini se menajează și își iau pauze. Pe termen lung, consecințele se văd.

Sindromul canal carpian te avertizează când ceva nu este în regulă. Furnicăturile nu sunt normale. Amorțelile nici atât. Și cu toate astea, deseori îți spui că se mai întâmplă. Posibil, dar când deja a trecut ceva timp și aceste simptome nu trec, e clar că trebuie să mergi la medic. Nu aștepta să apară durerile sau o sensibilitate crescută.

În ce constă examinarea medicală

Există mai multe metode prin care se face diagnosticarea afecțiunii de canal carpian. În primă fază, medicul va recurge la câteva teste prin care verifică sensibilitatea mâinilor. De exemplu, prin testele Phalen, Durkan sau Tinel, medicul află dacă pacientul simte sau nu durere, amorțeli sau furnicături.

Aceste teste nu sunt dureroase. Se fac în doar câteva minute sau chiar secunde. Reacția la stimulii testelor face ca medicul să-și dea seama pe loc dacă e sau nu vorba despre sindromul canal carpian. În caz că există și alte suspiciuni, medicul îți poate recomanda să faci și alte investigații imagistice.

Ce tratament există pentru canal carpian

În principiu, n-ai de ce să te îngrijorezi. Totuși, indiferent de tratament, dacă nu faci câteva modificări în stilul de viață și mai ales la lucru, nu vei vindeca sindromul canal carpian. Doar vei ameliora. Și când vei începe iar suprasolicitarea mâinilor, durerile vor reapărea.

Când e vorba despre canal carpian, metodele de tratament recomandate sunt non-invazive. Pentru început, ți se vor administra medicamente cu efect antiinflamator. Dacă boala nu e într-un stadiu avansat, vei observa o îmbunătățire. O altă variantă de tratament sunt infiltrațiile.

E bine să știi că fiziokinetoterapia e recomandată chiar și atunci când nu suferi de sindrom canal carpian, ca formă de prevenție. Gândește-te că orice ai face în viața de zi cu zi, oricum îți folosești mâinile. Învață să faci câteva exerciții prin care să-ți relaxezi mușchii și nervii de la mâini.

Dacă mâna e afectată într-un stadiu mediu spre avansat, e posibil să fii nevoit să porți o orteză specială. Aceasta te va ajuta să menții mâna în poziție dreaptă, deloc supărătoare.

Intervenția chirurgicală, prin care se eliberează tunelul carpian, e soluția la care se recurge de-abia în momentul în care medicul a constatat că niciun tratament non-invaziv nu a fost eficient.

La ce riscuri te expui dacă nu iei nicio măsură pentru sindrom canal carpian

Cu cât trece timpul și nu faci nimic, cu atât cresc șansele ca nervul să-ți fie și mai afectat. Asta înseamnă că riști să nu mai ai niciun fel de sensibilitate la nivelul mâinii. În plus, cu timpul, mâna nu va mai răspunde la stimuli. Îți va fi tot mai greu să faci activități curente, simple.

Nu trebuie să îți fie teamă să mergi la medic. După cum observi, metodele de tratament canal carpian nu sunt complicate și nici dureroase. Chiar n-ai de ce să nu iei nicio măsură. A nu te trata înseamnă a-ți face rău.

Cum previi sindromul canal carpian

Cum previi sindromul de canal carpian

Cea mai bună formă de tratament rămâne prevenția. În cazul de față, prevenția înseamnă o mai mare responsabilitate și pauze. Afecțiunea se dezvoltă pe fondul unui efort susținut al mâinilor.

Prima recomandare e să ai un repaus de câteva minute la cel mult o oră de lucru. S-ar putea să-ți fie dificil la început, dar te vei obișnui cu timpul. Nu uita să e vorba despre sănătatea ta.

Apoi, ai grijă la postura corpului, nu doar a mâinii. O poziție incomodă la birou sau în timp ce îți desfășori activitatea va avea consecințe asupra sănătății. Sigur, nu imediat, ci cu timpul.

Nu forța mâinile mai mult decât e necesar. Evită pe cât posibil mișcările bruște. Toate astea afectează încheitura mâinii.

Caută ca în orice activitate pe care o desfășori să folosești ambele mâini. Va fi mai ușor pentru tine să duci la bun sfârșit acea activitate și nu vei pune presiune doar pe una dintre mâini.

Încearcă să faci câteva exerciții de relaxare a mâinilor. Gândește-te că activitățile care te expun riscului de a-ți fi afectat canalul carpian au legătură cu degetele. Fie că e vorba despre lucrul manual, o activitate muzicală la un instrument ori despre scrisul la calculator.

Atenție că inclusiv poziția mâinii în timp ce ții telefonul produce efecte la nivelul canalului carpian. Ce poți să faci în acest caz e să reduci pe cât posibil timpul în care ții telefonul în mână saau scrii de pe telefon sau tabletă.

O mare parte din populație riscă să fie afectată de sindromul canal carpian. Asta și pentru că nu doar anumite activități care au legătură cu lucrul afectează mâna, ci inclusiv dispozitivele indispensabile azi, precum telefonul sau laptopul. Supunerea zilnică a mâinilor la tot felul de traume nu este în regulă. Iar dacă tu nu iei măsuri de la primele simptome, boala avansează. La final, tot tu suferi.