Când vezi persoane care suferă de afecțiuni vizibile ale pielii, e oarecum firesc să îți pui problema dacă sunt boli de piele transmisibile. Este bine să ai cunoștințe despre cele mai comune afecțiuni dermatologice, așa cum ai și cunoștințe despre geografie.

Ceea ce face bolile de piele contagioase sunt virușii, bacteriile, ciupercile, protozoarele sau paraziții. Când intri în contact direct unele dintre acestea, printr-o persoană infectată sau atingând obiecte contaminate, te infectezi la rândul tău. Însă, cunoscând câteva reguli minime, poți evita cele mai comune boli dermatologice transmisibile și proteja pe alții să nu se infecteze.

Cum să eviți să iei boli de piele transmisibile

Pentru a evita contractarea de boli ale pielii, e bine să ții seama de o serie de reguli care sunt utile pentru a-ți menține sănătatea întregului organism, nu doar a pielii.

Spălarea mâinilor

Spală-ți mâinile în mod regulat cu apă și săpun. Apoi, folosește cât mai puțin obiectele cu care alte persoane intră în contact. Fie că este vorba de barele de susținere de la autobuz, cărucioarele de cumpărături sau echipamentele de la sala de sport.

Dezinfectarea obiectelor

Dacă suferi de boli de piele transmisibile, asigură-te că dezinfectezi suprafețe și obiecte cu care alte persoane pot intra în contact și se pot infecta.

Și igiena personală, precum dușul, spălarea hainelor și a lenjeriei de pat în mod regulat sunt recomandate.

7 boli de piele transmisibile la adulți

Boli de piele cu mâncărimi

1. Zona Zoster

Boala 1 - Zona Zosterpoze boli de piele

Zona Zoster, cunoscută și sub numele de herpes zoster, este o erupție cutanată dureroasă specifică doar adulților, în general trecuți de 40-50 de ani și care au avut în copilărie varicelă.

Explicația este că virusul varicelo-zosterian, cel care a provocat în copilărie varicela rămâne latent în corp și redevine activ odată cu înaintarea în vârstă și scăderea imunității.

Zona Zoster una dintre acele boli de piele transmisibile pentru care este indicat să mergi de urgență la un consult dermatologic. Cu atât mai mult cu cât erupția, însoțită de durere, apare în zona ochiului și una dintre persoanele cu care intri în contact zilnic are o imunitate scăzută pe fondul unor boli cronice, cancer sau cu o medicamentație imunosupresoare.

În general, boala debutează cu o senzație de arsură, mâncărime de piele sau cu o durere. Pe lângă erupțiile cutanate, zona zoster se manifestă și prin dureri de cap, de stomac, stări de oboseală, sensibilitate la lumină, precum și o inflamație a nodulilor limfatici. Dacă tratamentul începe în primele 72 de ore de la erupție, recuperarea se face mai ușor, iar durerile, care persistă uneori timp de luni de zile, vor fi mai reduse.

2. Piciorul atletului (tinea pedis)

Boala 6 - Piciorul atletuluipoze boli de piele

Piciorul atletului este o infecție fungică care cel mai adesea între degetele de la picioare și pe tălpi. Cel mai frecvent, infecția se ia la piscină sau la dușurile publice sau folosind șosetele și încălțările unei persoane care are deja boala. Riscul de apariție este cu atât mai mare cu cât picioarele transpiră excesiv în încălțăminte.

Poți recunoaște afecțiunea după scuamele de culoare roșiatică care dau senzații de mâncărime de piele sau usturime. Formele mai ușoare, cu scuame mai mari pot fi confundate cu o simplă eczemă sau cu uscăciunea pielii.

3. Dermatofiţia corpului

Boala 3 - Dermatofiţia corpuluipoze boli de piele

Dermatofiţia este o micoză contagioasă, cauzată de fungi, care se dezvoltă în mediul umed și cald, dar și în păr, sub unghii și pe piele. Se poate răspândi cu ușurință prin intermediul obiectelor atinse de persoanele care poartă boala. Acestea pot fi prosoape, îmbrăcăminte, dar și prin animalele de companie sau de fermă infectate.

Simptomele dermatofiției apar de obicei la două zile după infectarea cu ciuperca care provoacă boala. Poți recunoaște dermatifiția după petele mici și roşii de formă rotundă de pe piele. Acestea au uneori cu aspect uscat sau cu scuame și care dau senzație de mâncărime de piele.

De obicei, dermatofiția este tratată cu creme sau medicamente, însă poate reapărea în același loc. În absența unui tratament, boala poate duce la complicații precum celulita infecţioasă sau impetigo.

4. Molluscum Contagiosum

Boala 4 - Molluscum Contagiosumpoze boli de piele

Molluscum contagiosum este una dintre acele boli de piele transmisibile ușoare, care se manifestă prin leziuni de culoarea pielii. Acestea arată ca niște excrescențe mici, rotunde ce pot fi de culoarea pielii sau roz și care dau mâncărime de piele.

Acestea apar aproape oriunde pe corp, mai rar însă pe palme sau pe tălpi. Zgâriate sau frecate, vor duce la răspândirea virusului în alte zone corporale sau la infectarea altor persoane.

Leziunile de molluscum contagiosum dispar de la sine în decurs de un an până la 3-4. Cu un tratament (de obicei crioterapie) prescris de un medic dermatolog, vindecarea se face mult mai repede.

5. Foliculita

poze boli de piele

Foliculita apare ca urmare a infectării foliculilor (săculeților) care protejează rădăcinile firelor de păr. Poți recunoaște foliculita după micile pete roșiatice de pe piele, concentrate în jurul firelor de păr.

Te poți infecta cu foliculită folosind prosoapele, hainele sau lamele de ras ale unei persoane infectate.

Foliculita este o una dintre acele boli de piele cu mâncărimi (uneori) care evoluează și se pot agrava. Primele semne care ar trebui să te facă vigilent(ă) sunt petele roșiatice din jurul firelor de păr care se pot umfla și transforma în pustule cu puroi în timp. Dacă foliculita nu trece de la sine în câteva zile, e recomandat să mergi la un consult dermatologic.

Boli de piele fără mâncărimi

6. Impetigo

Boala 2 - Impetigopoze boli de piele

Impetigo este una dintre mai răspândite boli de piele transmisibile. Este o infecție bacterială ce se manifestă pe față și mâini în timpul verii. De obicei, apare la copii cu vârste mai mici de 6 ani, cu igienă precară, ce locuiesc în medii umede și calde. Apare însă și la adulții cu imunitatea scăzută.

Impetigo apare ca urmare a infectării cu stafilococ sau streptococ. Poți recunoaște impetigo prin veziculele care apar, cel mai frecvent, în jurul gurii sau pe mâini și picioare (mai puțin palme și tălpi). Veziculele sunt de culoare roșie și se pot sparge, secretând un lichid. După spargerea veziculelor, se formează o crustă galben-maronie.

7. Herpesul bucal

Boala 7 - Herpesul bucalpoze boli de piele

Herpesul bucal este una dintre cele mai comune boli de piele transmisibile. Multe persoane sunt infectate cu acest virus și nici măcar nu știu că au fost infectate, însă, la prima infecție, majoritatea au simptome.

Când te infectezi cu virusul care provoacă herpesul bucal, una sau mai multe vezicule roșii, cu lichid apar pe buze sau în zona gurii. Unele persoane pot avea, înainte de erupție, o senzație de arsură sau mâncărime de piele.

Virusul care cauzează herpesul bucal tinde să rămână latent în organism și să reapară în momente de oboseală, stres și imunitate scăzută. Boala se transmite prin sărut sau bând din aceleași recipiente cu persoana infectată. Virusul este transmis și de persoanele care nu prezintă niciun fel de simptome.

Bolile de piele și legătura lor cu alte afecțiuni

Unele afecțiuni medicale pot face infectarea cu boli de piele transmisibile și netransmisibile mai ușoară. Sau pot face ca simptomele să fie mai puternice, iar vindecarea mai lentă.

Diabet

Se cunoaște deja că organismul persoanelor cu diabet au dificultăți în a vindeca rănile, în mod special la picioare.

Lupus

Această boală cronică poate duce la inflamații, erupții cutanate, răni sau pete solzoase pe piele.

Boala inflamatorie intestinală

Unele medicamente pentru tratarea bolii inflamatorii intestinale pot conduce la apariția de eczeme sau unor boli dermatologice precum vitiligo.