Ciuperca piciorului este o boală de piele contagioasă. Infecția se manifestă pe tălpi, pe laterale picioarelor sau între degete. Este însoțită de mâncărimi și descuamarea pielii. La unele persoane mâncărimile pot fi insuportabile, iar picioarele să emane un miros neplăcut.

Afecțiunea este contagioasă și poate fi răspândită prin podele contaminate, prosoape sau îmbrăcăminte. Cunoscută și sub denumirea de piciorul atletului sau tinea pedis, ciuperca piciorului este poate fi tratată cu medicamente antifungice, însă infecția tinde să reapară.

Termenul de „piciorul atletului” a fost inspirat din lumea sportului, atleții fiind expuși cu atât mai mult cu cât folosesc vestiare și echipamente într-un mediu cald și umed, unde ciuperca piciorului se răspândește cu mai mare ușurință. Însă, e de la sine înțeles că nu trebuie să fii sportiv pentru a te infecta.

Cum arată ciuperca piciorului

Poți recunoaște afecțiunea după scuamele de culoare roșiatică care dau senzații de mâncărime de piele sau usturime.

Formele mai ușoare, cu scuame mai mari pot fi confundate cu o simplă eczemă sau cu uscăciunea pielii.

Odată contractată, ciuperca între degetele de la picioare poate fi foarte neplăcută. Pot apărea vezicule însoţite de mâncărime, arsură şi chiar durere.

Boala debutează cu simptome de piele uscată, pentru ca în a doua fază să apară scuame și adesea mici fisuri superficiale.

Cum arată ciuperca piciorului

Există trei tipuri de ciupercă a piciorului, fiecare manifestându-se diferit.

• Piciorul atletului interdigital

Este cea mai frecventă formă de ciupercă la picior și apare între degetele de la picioare, în general între degetele 3 și 4. Netratată, se poate extinde la întreg piciorul.

• Piciorul atletului vezicular

Acesta este cea mai rară formă de ciupercă la picior. O poți recunoaște după micile pustule cu lichid în interior. Dacă sunt rupte, provoacă durere și usturime.

• Piciorul atletului cu manifestări hiperkeratozice

Dacă ai această formă, este posibil nici să nu ai simptome la început. Poți remarca mai degrabă o îngroșare a tegumentului.

Când e indicat să mergi la doctor

Dacă te infectezi cu ciuperca la picior, poți să încerci diverse remedii naturiste.

Trei dintre cele mai eficace dintre ele sunt prezentate în a doua jumătate a articolului. Dacă simptomele nu se se ameliorează în decurs de două săptămâni de la începerea aplicării oricărui remediu, e indicat să mergi la un consult dermatologic.

De asemenea, dacă piciorul se umflă, apare puroi sau ai febră, trebuie să te programezi cât mai repede la un medic dermatolog.

Medicii recomandă ca pacienții cu diabet să se programeze cât mai repede la un consult medical, fără să mai încerce niciun remediu naturist. Chiar și mici fisuri provocate de ciuperca piciorului se pot infecta foarte repede la unii pacienți care suferă de diabet.

Cum te poți infecta

Cel mai frecvent, infecția se ia la piscină sau la dușurile publice sau folosind șosetele și încălțările unei persoane care are deja boala.

S-a constatat că bărbații sunt mai predispuși să se infecteze cu ciuperca piciorului. Riscul de apariție este cu atât mai mare cu cât picioarele transpiră excesiv în încălțăminte.

Odată infectat(ă), ciuperca piciorului se poate răspândi de la picior în alte zone ale corpului, mai ales dacă zgârii sau atingi zona infectată.

Tratamente pentru ciuperca piciorului

Tratamente clasice

Tratamentele prescrise de medicii dermatologi constau în administrarea de creme sau medicamente antifungice. Unii doctori recomandă și anumite produse cu pulverizare care sunt aplicate în interiorul încălțămintei.

Un tratament pentru ciuperca între degetele de la picioare antimicotic se face pe o durată de 2-3 săptămâni, însă sunt pacienți pentru care tratamentul este pe termen lung. Asta pentru că ciuperca revine, iar tratamentul trebuie reluat.

Este important să nu tratezi superficial ciuperca la picior. Dacă aceasta persistă, se poate răspândi la unghii, alte zone ale corpului și, desigur că și la alte persoane, fiind contagioasă.

Tratament pentru ciupercă între degetele de la picioare – Remedii naturiste

Înainte de a merge la un consult dermatologic, poți să folosești remedii naturiste, conform Mayo Clinic. Însă, dacă acestea nu au efect sau simptomele de ciupercă la picior persistă mai mult de 2 săptămâni, trebuie să mergi la un consult dermatologic.

1. Usturoiul

Usturoiul a vindecat toate persoanele care sufereau de piciorul atletului, conform unui studiu din MycosesTrusted Source.

Compusul din usturoi care distruge ciuperca piciorului se numește ajoenă. Acesta este folosit adesea și în creme într-o concentrație de 0,4% ce se pot găsi la plafar.

Dacă nu cumperi o cremă pentru ciuperca între degete, poți face propriul remediu acasă, folosind 3-4 căței de usturoi proaspeți. Aceștia trebuie zdrobiți și puși într-un lighean cu apă caldă. Picioarele trebuie înmuiate 30 de minute, de două ori pe zi, timp de 5-7 zile.

Mirosul puternic al usturoiului se poate impregna în piele și picioarele pot emana acel miros specific.

2. Uleiul de arbore de ceai

Un studiu a concluzionat că uleiul de arbore de ceai a vindecat infecția la 64% dintre persoanele care l-au folosit, comparativ cu 31% care s-au vindecat folosind un placebo.

Uleiul, în forma sa concentrată, este foarte iritant pentru piele, fapt pentru care se folosește exclusiv diluat. Se pun câteva picături într-un ulei de bază, cum ar fi uleiul de cocos sau de măsline și apoi se unge zona afectată.

Alternativ, poți încerca o cremă pentru ciupercă între degete sau un unguent din ulei de arbore de ceai comercializată la plafar sau farmacie.

3. Pudră de talc

Eliminarea umezelii de la picioare, în special între degetele de la picioare ajută la prevenirea răspândirii ciupercii.

Pentru acest tratament pentru ciupercă între degetele de la picioare, trebuie să speli picioarele, să le tamponezi cu un prosop și să elimini complet umezeala cu un uscător de păr. Dacă ai o senzația că îți arde pielea de la aerul cald al uscătorului, nu folosi această metodă.

Când picioarele sunt uscate, aplică pudra de talc.

Cum să previi infectarea cu ciuperca piciorului

Pentru a evita apariția unei infecții repetate sau răspândirea acesteia la alte persoane, e important să respecți câteva reguli simple.

Taie unghiile scurt. Când sunt lungi, sub unghii se adună mai ușor bacteriile și ciupercile.

Nu merge niciodată desculț în locuri publice. Poartă sandale sau pantofi impermeabili în piscină, dușuri, vestiare și băi.

Spală picioarele cel puțin o dată pe zi și usucă-le bine.

Dacă un membru al familiei are ciuperca piciorului (piciorul atletului), dezinfectează cada sau dușul după fiecare utilizare, până când infecția dispare.

Nu da spre împrumut sau folosi obiecte care stau în contact cu picioarele care au ciuperca piciorului: prosoape, pantofi, șosete etc.

Alternează încălțările. Nu folosi aceiași pantofi zilnic pentru că nu se usucă complet până a doua zi.

Poartă pantofi ușori și schimbă frecvent șosetele pentru a menține picioarele uscate. Poți folosi șosete de lână, bambus sau șosete tehnologice cu fibră sintetică pentru că acestea nu mențin umezeala precum șosetele de bumbac.