Un chist sebaceu inghinal este o excrescență inestetică, uneori dureroasă, care poate apărea pe piele. Este un chist comun, necanceros, situat sub piele care de obicei are o forma sferică.

Deși denumirea corectă a chisturilor sebacee este de chisturi pilare, în această denumire improprie a devenit larg răspândită și în cele ce urmează ne vom referi la ele folosind denumirea cunoscută de pacienți.

Un chist sebaceu inghinal poate fi ușor confundat cu un coș. Însă mare atenție, acesta nu trebuie stors sau înțepat. Până să ajungi la un consult medical, poți aplica comprese calde, astfel încât creșterea lui să fie încetinită.

Deși nu este o boală contagioasă și nici ceva care să te facă să nu dormi noaptea, uneori un chist sebaceu inghinal poate să fie deranjant, alteori poate fi infectat. Și, odată apărut, fără să știi cum să previi apariția altora, te poți trezi și cu alte chisturi asemănătoare, atât inghinal, cât și în alte părți ale corpului.

Ce este un chist sebaceu inghinal?

Chisturile sebacee sunt mici excrescențe sub piele care apar din cauza acumulării de sebum care stă acumulat într-o membrană.

Apariția lor are legătură pielea cu tendință grasă, ale cărei glande sebacee secretă mai mult sebum. Așa se explică de de chisturile sebacee sunt de obicei localizate în zonele în care există glande sebacee, cum ar fi spatele, fața, urechile, scalpul și zona inghinală.

Un chist sebaceu inghinal sau din orice altă zonă a corpului se dezvoltă lent și de obicei nu depășesc dimensiuni mai mari de 5 centimetri în diametru.

Sunt în general benigne, dar în cazuri foarte rare se pot transforma în tumori canceroase. Dacă observi orice schimbări, cum ar fi o infecție, un chist mare sau o creștere continuă, ar trebui să consulți un medic pentru a avea un diagnostic și un tratament corect.

Tipuri de chisturi

Cele mai frecvente două tipuri de chisturi care se pot forma sub piele sunt chisturile sebacee (cunoscute și ca pilare) și chisturile epidermoide.

Chisturile sebacee pilare au în componență lichide consistente, de culoare albă sau galbenă.

Chisturile epidermoide au conțin cheratină, care este, de cele mai multe ori, de culoare galbenă.

Deși ambele se dezvoltă sub piele, chisturile epidermoide sunt mai frecvente în zona genitală decât chisturile sebacee.

De ce apare un chist sebaceu inghinal

Blocarea glandelor sebacee – aceasta este principala cauză a chisturilor sebacee.

Acest lucru poate fi cauzat de hormoni, dezechilibre ale pielii sau blocarea canalelor glandelor sebacee.

Acumularea de cheratină și formarea chistului poate apărea, de asemenea, și ca urmare a unei inflamații în jurul foliculilor de păr sau în urma unei leziuni la nivelul glandelor sebacee.

Chisturile sebacee inghinale se dezvoltă lent, adesea pe o perioadă mai lungă de timp înainte de a putea remarca. În cazul celor cauzate de leziuni, poate dura câteva săptămâni sau chiar luni pentru ca chistul să devină vizibil.

Simptomele unui chist sebaceu inghinal

Primul semn al unui chist sebaceu este, bineînțeles, prezența unei excrescențe inestetice sub piele. De obicei, nu este foarte mare, dar dacă depășește 5 centimetri în diametru, formațiunea medicii se preocupă și pot solicita investigații suplimentare.

Chistul poate provoca un oarecare disconfort, mai ales dacă este localizat în zone precum scalpul, anumite regiuni ale spatelui sau zona inghinală. Există însă și riscul ca acesta să se infecteze și să provoace durere și umflături. În astfel de situații, chistul poate fi înconjurat de roșeață și poate fi cald la atingere, iar lichidul care supurează are o culoare albicioasă, o textură ușor râncedă și un miros deranjant.

Diagnosticarea unui chist sebaceu inghinal

Un chist sebaceu inghinal poate fi ușor confundat cu un lipom sau un chist sinovial de către un pacient.

De aceea, cel mai bun mod de a pune un diagnostic pentru un chist sebaceu inghinal este să fie pus de către un medic dermatolog.

După o examinare a excrescenței cutanate, medicul poate recomanda prelevarea unei probe biologice pentru a determina dacă este vorba de o tumoare malignă.

În cazul în care nu există alte diagnostice, se pot efectua o serie de investigații imagistice pentru a determina dimensiunea, localizarea și tipul chistului. Acestea pot include o ecografie pentru a privi în interiorul chistului, o tomografie computerizată pentru a vedea dacă este necesară o intervenție chirurgicală sau radiografii.

Tratamente posibile

Unele chisturi nu sunt asociate cu riscuri de apariție a complicațiilor și pot chiar să se micșoreze sau să dispară de la sine.

Cu toate acestea, în cele mai multe cazuri, ele cresc încet. Pacienții pot recurge la diferite metode de tratament, deoarece chisturile inghinale provoacă disconfort sau există riscul de infecție.

În funcție de evaluarea medicului, acesta poate recomanda diferite tratamente:

• Injecțiile cu steroizi

Atunci când chistul începe să se umfle, se pot face injecții cu steroizi pentru a ajuta la micșorarea chistului și la reducerea inflamației.

În unele cazuri, umflătura se poate retrage, dar dacă această metodă nu funcționează, sunt recomandate alte tehnici mai invazive.

• Drenajul

Drenajul chistului presupune îndepărtarea lichidului din interiorul chistului, recomandată în special atunci când apar semne de inflamație și durere.

Această procedură poate asigura micșorarea chistului, dar nu garantează că nu se va forma un nou chist în cavitatea deja formată.

Înainte de procedură, se pot recomanda, de asemenea, antibiotice pentru a reduce inflamația sau o posibilă infecție.

• Îndepărtarea chirurgicală

Îndepărtarea chirurgicală sau excizia chistului sebaceu inghinal este singura modalitate de a evita reapariția acestuia.

Procedura este asemănătoare cu operația de lipom, fiind destul de simplă. Prin această metodă, medicul nu numai că îndepărtează lichidul acumulat în interiorul chistului, ci și cavitatea acestuia.

Cum să previi apariția unui chistul sebaceu inghinal

Cel mai bun mod de a preveni formarea unui chist sebaceu inghinal este printr-o igienă bună.

Persoanele care se confruntă cu probleme precum acneea și excesul de sebum sunt mai predispuse la formarea acestor excrescențe inestetice, la fel ca și persoanele care transpiră mult.

În astfel de situații, sunt recomandate dușurile după activitățile fizice intense și în zilele călduroase.

De asemenea, aceste persoane ar trebui să aibă în vedere folosirea unor produse speciale de îngrijire a pielii care să nu conțină uleiuri sau alte substanțe care pot contribui la blocarea porilor.

Ocazional este recomandată exfolierea pielii, pentru a îndepărta straturile de celule moarte și sebum.

Purtarea țesăturilor strâmte sau groase, care nu permit pielii să respire, este o altă cauză a înfundării porilor și glandelor sebacee.

Ai un chist sebaceu inghinal? Dacă da, uneori se poate retrage de la sine, dar alteori există riscul ca acesta să continue să crească, să se inflameze și chiar să se infecteze.

Nu încerca niciodată să tratezi un astfel de chist acasă, mergi la medic și urmează recomandările acestuia pentru tratament.