Cu toții am experimentat cel puțin o dată unul sau mai multe tipuri de coșuri sub piele. Acele umflături mici sau mari, uneori roșii și dureroase, alteori aproape invizibile.

Cert este că, indiferent de ce tipuri de coșuri sub piele suferi, acestea apar în urma blocării porilor din piele cu păr, sebum, bacterii și celule epiteliale moarte. Stai liniștită. De coșuri sub piele suferă aproximativ 50 de milioane de oameni anual.

Orice tipuri de coșuri sub piele, ca de altfel acneea, în general, sunt, în general, asociate cu fluctuațiile hormonale experimentate în adolescență. Acneea este cea mai frecventă afecțiune a pielii în rândul tinerilor. Totuși, multe persoane continuă să se lupte cu acneea până la 20-30 de ani, iar unii, puțini, ce-i drept, experimentează apariția coșurilor pentru prima dată în viața adultă.

Există mai mulți factori care pot cauza apariția diferitelor tipuri de coșuri sub piele, printre care excesul de sebum, dereglările hormonale sau anumite medicamente.

De ce apar coșuri sub piele

Ocazional, glandele tale sebacee pot produce mai mult sebum decât de obicei, ceea ce va face ca praful și murdăria de la nivelul tegumentului să se adune în pori și să îi blocheze. Mai mult, bacteriile care trăiesc pe piele pot infecta apoi foliculii obturați, cauzând diferite tipuri de coșuri sub piele.

Apariția coșurilor din cauza fluctuațiilor hormonale este explicată prin faptul că unii hormoni acționează asupra glandelor sebacee. Prin urmare, o creștere a nivelului acestor hormoni poate declanșa un proces de producție mai mare de sebum, modificări ale activității celulelor pielii, inflamație și colonizare a foliculilor de păr de către bacterii, ceea ce va duce la pori înfundați și la apariția mai multor tipuri de coșuri sub piele.

Coșurile apărute în urma tratamentului medicamentos dispar, de regulă, după întreruperea tratamentului. Printre medicamentele care determină apariția coșurilor se numără cele care conțin corticosteroizi, testosteron sau litiu. De asemenea, trebuie să ai mare grijă și la utilizarea produselor comedogene deoarece cercetătorii au identificat și alți factori care fac acneea mai probabilă: anumite produse cosmetice, tratamente cosmetice home-made și uleiurile.

Cele mai frecvente zone în care pot apărea coșurile sub piele sunt fața, fruntea, pieptul, umerii și partea superioară a spatelui, deoarece acestea sunt locurile în care există cele mai multe glande sebacee.

Coșurile sub piele pot fi sau nu însoțite de inflamație, și se împart în mai multe subtipuri, cele mai frecvent întâlnite fiind pustulele, papulele, nodulii și chisturile. Deși majoritatea experimentăm apariția unui singur tip de coșuri o dată, este posibil să îți apară mai multe tipuri de coșuri sub piele simultan, iar unele pot fi suficient de severe încât să te determine să faci o vizită la dermatolog.

Dacă cele mai multe tipuri de coșuri sub piele sunt minore și pot fi tratate acasă, trebuie să știi că pot exista situații în care coșurile ocazionale se pot transforma în acnee severă care să persiste pe termen lung.

Este important să înțelegi diferențele dintre aceste tipuri de coșuri sub piele pentru a găsi tratamentul potrivit, deoarece fiecare tip de leziune se comportă diferit. Iar un tratament prompt și corect poate reduce riscul de complicații pe termen lung, cum ar fi apariția mult temutelor cicatrici.

Așadar, identificarea tipurilor de coșuri sub piele cu care te confrunți este cheia unui tratament de succes.

Cele mai frecvent întâlnite tipuri de coșuri sub piele

• Pustule

Pustulele sunt acele umflături sub piele pline cu puroi. Ele apar ca niște excrescențe albe, mari, înconjurate de piele roșie, inflamată. Puroiul conține țesut mort, globule albe și bacterii și se formează atunci când corpul tău luptă împotriva unei infecții bacteriene.

Cel mai frecvent, creșterea bacteriană în foliculii înfundați cauzează pustule. În ceea ce privește tratamentul, de cele mai multe ori pustulele dispar fără un tratament special, însă poți folosi un produs cu peroxid de benzoil local sau un produs pe bază de sulf. Acestea reduc inflamația și au efect antibacterian asupra microorganismelor care cresc în folicul și pe suprafața pielii.

• Papule

Papulele sunt umflături cutanate cu dimensiuni mai mici de 1 cm ce pot avea o varietate de forme și culori. Papulele sunt adesea numite leziuni ale pielii, care sunt în esență modificări ale culorii sau texturii pielii, cauzate de blocarea porilor.

Ce le diferențiază de alte tipuri de coșuri sub piele este faptul că apariția lor nu este de natură bacteriană și, prin urmare, acestea nu conțin puroi. În unele cazuri, totuși, papulele se pot umple cu puroi și pot deveni pustule.

Pentru tratarea papulelor este important să eviți iritarea zonei afectate și să nu folosești produse de îngrijire agresive sau machiaj. Poți utiliza un demachiant cu acid salicilic sau peroxid de benzoil și apă caldă pentru curățarea tenului. E foarte important să nu freci pielea afectată și să nu aplici presiune pe aceasta.

• Noduli

Nodulii apar atunci când porii mai adânci ai pielii sunt astupați de celule moarte și murdărie. Astfel, se produce o leziune mare cu aspect roșiatic, profundă care poate fi sau nu vizibilă.

Atunci când nodulul continuă să crească, devine o umflătură dureroasă și poartă denumirea de chist. Nodulii au nevoie, de obicei, de un tratament mai puternic decât ceea ce oferă produsele fără prescripție medicală.

Dacă vorbim de acnee severă este foarte posibil să ai nevoie de antibiotice, deoarece acest tip de acnee este cauzat în general de anumite bacterii. O altă opțiune este injectarea cu steroizi direct în nodul pentru a reduce inflamația și durerea.

• Chisturi

Chisturile se numără printre cele mai grave tipuri de coșuri sub piele. Acestea conțin lichid sau puroi și sunt de obicei dureroase. Dacă sunt suficient de mari, există riscul ca glandele sebacee înfundate să se rupă, iar conținutul acestora să pătrundă în țesutul învecinat, să îl irite și să producă cicatrici.

Ca și nodulii, tratamentele fără prescripție medicală nu sunt suficiente pentru a trata chisturile. Este important să obții un tratament adecvat de la un dermatolog pentru a preveni apariția acelor temute cicatrici cu care te poți alege.

De obicei, chisturile sunt însoțite de noduli și, cel mai frecvent, sunt sub forma acneei nodulo-chistice. Cele două tipuri de coșuri sub piele determină umflături dureroase, și, în această formă se asociază cu alte tulburări, în special cu hidradenita supurativă, cunoscută ca acneea inversă. Aceasta și afectează cu precădere femeile, persoanele cu obezitate, diabet sau fumătorii și poate fi confundată cu furunculoza.

Se crede că patogenia acneei este multifactorială, implicând creșterea activității glandelor sebacee, cheratinizarea anormală a foliculilor, supraîncărcarea microbiană și inflamația ulterioară. Acneea nodulo-chistică este de obicei o tulburare a adolescenței și a vieții adulte timpurii care apare cel mai frecvent la bărbați.