Amorțeala, furnicăturile sau slăbiciunea în mână poartă un nume: sindromul de tunel carpian. Cunoscut și drept „compresia nervului median”, acest sindrom are la bază o serie de factori de risc, dar susceptibile afectează în special femeile și persoanele în vârstă. Dacă ai experimentat și tu simptomele, nu-ți fie teamă pentru că poți apela la o operație de tunel carpian.

Sindromul de tunel carpian îți provoacă amorțeală, furnicături sau slăbiciune în mână – lucruri care, cu siguranță, nu-ți aduc plăcere când dormi, când ai un pahar de apă lângă laptop sau când ai nevoie de toată îndemânarea la serviciu. O operație de tunel carpian poate fi soluția pe care probabil o amâni.

Dacă ești nesigură dacă suferi de acest sindrom, descoperă dacă te regăsești în situațiile următoare.

Din ce cauze poți avea sindromul de tunel carpian

Studiile au arătat că cele mai susceptibile de a dezvolta sindromul de tunel carpian sunt femeile și persoanele în vârstă.

Totuși, există și alți factori de risc precum ereditatea, repetarea aceleiași activități ale mâinii pe o perioadă lungă de timp, poziția mâinii și a încheieturii, sarcina ori alte afecțiuni de sănătate precum diabetul zaharat.

Dacă te regăsești în una dintre cauze, până să iei în calcul operația, verifică dacă ai următoarele simptome.

Cum se manifestă sindromul

• Furnicături și/sau amorțeală

Dacă simți furnicături, amorțeală în degete sau în mână, senzație care poate ajunge și până la braț, e posibil să te confrunți cu sindromul de tunel carpian. Simptomele apar îndeosebi noaptea.

• Slăbiciunea mâinii

De câte ori ai scăpat obiecte din mână în ultima perioadă? Dacă mai des decât în mod obișnuit și nu din cauză că ești îndrăgostită sau distrasă, atunci s-ar putea să ajungi în situația să nu ai de ales și să fie nevoie de operație.

De ce să alegi o operație de tunel carpian?

Deși există tot felul de proceduri care promit că te scap de sindromul de tunel carpian, de cele mai multe ori, rezultatele sunt, de multe ori, dezamăgitoare.

Mai mult, dacă tot amâni o operație de tunel carpian, riști să ajungi la agravarea sindromului. Și cine și-ar dori asta?

„Sunt operată de tunel carpian la ambele mâini de câteva luni. Mă gândeam cu frică înainte să mă hotărăsc să fac operația. Dacă ar trebui o fac din nou, nu aș mai sta pe gânduri și aș alege operația imediat. A fost nevoie de recuperare și mi-am luat concediu medical, dar acum mă simt foarte bine. Nu am cuvinte, acum pot să dorm noaptea, iar durerile nu mă mai țin trează. Mii de mulțumiri!”

O operație de tunel carpian nu pare o opțiune după care să fii încântată, însă, făcută la timp te scapă de dureri, iar boala nu avansează spre amiotrofie sau eventuale leziuni ireversibile ale nervului.

Ce presupune o operație de tunel carpian

Există trei tipuri de intervenții: clasică, minim invazivă și endoscopică.

În timpul operației, medicul acționează asupra tendonului care comprimă canalul și asupra nervului median. Astfel, se va crea spațiul necesar pentru ca nervul median să traverseze canalul carpian.

Decompresia nervului median în canalul carpian poate fi realizată prin decompresie simplă, neuroliză externă sau epineurotomie și prin neuroliză internă. Ultimele două tipuri de manevre chirurgicale se efectuează la cazurile grave, când nervul median are axonopatie.

Pregătire, durată și anestezie pentru o operație de tunel carpian
În partea de pregătire, trebuie să porți o discuție cu medicul chirurg. Este musai să-i prezinți istoricul tău medical, să menționezi ce tipuri de medicamente iei și dacă ai alergii la anumite substanțe.

De asemenea, vei discuta cu medicul chirurg despre conduita terapeutică preoperatorie. Nu ezita să-i pui întrebări despre subiectul „timp de recuperare după o operație de tunel carpian” pentru că e momentul perfect să primești toate răspunsurile de care ai nevoie.

Operația durează în jur de 20-30 de minute. Intervenția se realizează în general sub anestezie locală și, mai rar, sub cea generală. În funcție de tine și de nevoile tale, medicul chirurg va alege cea mai bună opțiune.

Timp de recuperare după o operație de tunel carpian

Operația de tunel carpian implică mai multe vizite la doctorul unde te-ai operat.

În ceea ce privește activitățile obișnuite, le poți relua după aprox. trei săptămâni. Activitățile care necesită forță au însă un timp de recuperare de patru-șase săptămâni.

După operație vei purta un pansament compresiv, urmând să revii la clinică pentru controale și schimbarea acestuia. La 14 zile de la o operație va fi necesară extragerea firelor de sutură. Controalele se vor realiza la șase săptămâni, la trei luni, la șase luni și la un an. În unele cazuri, medicul chirurg recomandă pacienților să meargă la kinetoterapie.

Recuperarea după operație presupune, de fapt, recuperarea nervului median comprimat și recuperarea funcției mâinii.

Pentru prima dintre acestea, există un timp recuperare scurt după o operație de tunel carpian. Durerea ar trebuie să dispară în primele ore, iar sensibilitatea revine într-un interval de două săptămâni – două luni.

În ceea ce privește recuperarea funcției mâinii, există un timp de recuperare ceva mai lung, pentru că ai nevoie de kinetoterapie. Scopul este să menții funcțiile mâinii după operație și să stimulezi recuperarea funcției nervului, să combați formarea unui edem sau să-l reduci.

Un program de reabilitare prin fiziokinetoterapie, coordonat de un kinetoterapeut, te mai poate ajuta în acționarea asupra cicatricei ori, dacă e cazul, asupra mușchilor atrofiați.

Riscuri – operație de tunel carpian

Asemenea oricărei operații, și aceasta are câteva riscuri. În cazuri izolate pot apărea:

• cicatrizarea excesivă
  • dureri locale
  • infecții
  • slăbiciune sau rigiditate
  • pierderea senzațiilor de la nivelul mâinii.

Cum poți preveni simptomele specifice sindromului?

Odată afectat de sindromul de tunel carpian, simtomele nu se vor reduce la zero.

Dacă vrei să reduci simptomele bolii, să nu treci prin operație sau prin acel timp de recuperare după o operație de tunel carpian, ar trebui să știi, înainte de toate, că prevenirea poate fi dificilă. Totuși, sunt câteva lucruri pe care poți să le faci.

• Corectează-ți postura încheieturilor;
  • Ia pauze la 15 minute dacă îți miști mâinile în mod repetitiv (ex. când folosești mouse-ul calculatorului);
  • Nu ține pumnii strânși sau încordați prea mult timp.

Dacă simtomele pe care le simți te îngrijorează, mergi la un consult medical cât mai curând. Pe baza diagnosticului și istoricului tău medical, doctorul va fi cel mai în măsură să îți recomande sau nu o operație de tunel carpian.