Ficatul gras este de asemenea cunoscut sub numele de steatoza hepatică. Se întâmplă atunci când se acumulează grăsime în ficat. A avea cantități mici de grăsime în ficat este normal, dar prea mult poate deveni o problemă de sănătate.

Ficatul tău este al doilea cel mai mare organ din corpul tău. Acesta ajută la procesarea nutrienților din alimente și băuturi și filtrează substanțele nocive din sângele tău.

Prea multă grăsime din ficat îți poate provoca inflamația hepatică, care îți poate dăuna ficatului și poate crea cicatrici. În cazuri grave, această cicatrice poate duce la insuficiență hepatică.

Când ficatul gras se dezvoltă la cineva care bea mult alcool, este cunoscut sub numele de boală hepatică grasă alcoolică (BHGA).

Dacă cineva nu bea mult alcool, este cunoscut sub numele de boală hepatică grasă non-alcoolică (BHGNA). Potrivit cercetătorilor din Jurnalul Mondial de Gastroenterologie, (BHGNA) afectează până la 25 până la 30 la sută dintre oamenii din Statele Unite și Europa.

Simptomele ficatului gras

În multe cazuri, steatoza hepatică nu provoacă simptome vizibile. Dar s-ar putea să te simți obosit sau să simți disconfort sau durere în partea dreaptă sus a abdomenului.

Unele persoane cu boli ale ficatului gras dezvoltă complicații, inclusiv cicatrizarea ficatului. Cicatrizarea ficatului este cunoscută sub denumirea de fibroză hepatică. Dacă dezvolți fibroză hepatică severă, este cunoscută sub numele de ciroză.

Ciroza poate provoca simptome precum:

• pierderea poftei de mâncare
  • pierdere în greutate
  • slăbiciune
  • oboseală
  • epistaxisul
  • piele iritata
  • piele și ochi galbeni
  • grupuri de vase de sânge asemănătoare web pe sub piele
  • durere abdominală
  • umflarea abdominală
  • umflarea picioarelor
  • marirea sanilor la barbati
  • confuzie

Ciroza este o afecțiune care poate pune viața în pericol.

Cauze care duc la steatoza hepatică

Steatoza hepatică se dezvoltă atunci când corpul tău produce prea multă grăsime sau nu metabolizează suficient de mult grăsimea. Excesul de grăsime este depozitat în celulele hepatice, unde se acumulează și provoacă boli hepatice grase.

Această acumulare de grăsime poate fi cauzată de o varietate de lucruri.

De exemplu, consumul de prea mult alcool poate provoca boli alcoolice hepatice grase. Aceasta este prima etapă a bolii hepatice legate de alcool.

La persoanele care nu beau mult alcool, cauza bolilor hepatice grase este mai puțin clară.

Unul sau mai mulți dintre următorii factori pot juca un rol:

• obezitate
  • glicemie ridicată
  • rezistenta la insulina
  • niveluri ridicate de grăsimi, în special trigliceride, în sângele tău

Cauze mai puțin frecvente includ:

• sarcină
  • scădere rapidă în greutate
  • unele tipuri de infecții, cum ar fi hepatita C
  • reacții adverse ale unor tipuri de medicamente, cum ar fi metotrexatul (Trexall), tamoxifenul (Nolvadex), amiodorona (Pacerone) și acidul valproic (Depakote)
  • expunerea la anumite toxine

Anumite gene pot crește riscul de a dezvolta ficat gras.

Diagnosticarea ficatului gras

Pentru a diagnostica steatoza hepatică, medicul îți va lua istoricul medical, va efectua un examen fizic și îți va comanda unul sau mai multe teste.

Istoricul medical

Dacă medicul tău suspectează că s-ar putea să ai ficat gras, îți va pune întrebări despre:

• istoric medical de familie, inclusiv orice istoric de boli hepatice
  • consumul de alcool și alte obiceiuri de viață
  • orice condiții medicale pe care le-ai putea avea
  • orice medicamente poți lua
  • modificări recente în sănătatea ta

Dacă ai oboseală, pierderea poftei de mâncare sau alte simptome inexplicabile, anunță medicul.

Examen fizic

Pentru a verifica dacă există inflamații hepatice, medicul tău poate palpa sau apăsa asupra abdomenului. Dacă ficatul tău este mărit, s-ar putea să-l simtă.

Cu toate acestea, este posibil ca ficatul tău să fie inflamat fără a fi mărit. Este posibil ca medicul tău să nu poată prin atingere spune dacă ficatul este inflamat.

Analize de sange

În multe cazuri, boala hepatică grasă este diagnosticată după testele de sânge arată enzime hepatice crescute. De exemplu, medicul îți poate recomanda testul de alanină aminotransferază (ALT) și testul aspartat aminotransferazei (AST) pentru a îți verifica enzimele hepatice.

Aceste teste pot fi recomandate dacă ai dezvoltat semne sau simptome ale bolii hepatice sau ar putea fi comandate ca parte a lucrărilor de sânge de rutină.

Enzimele hepatice crescute sunt un semn al inflamației hepatice. Boala hepatică grasă este una dintre cauzele potențiale ale inflamației hepatice, dar nu este singura.

Dacă ești testat pozitiv pentru enzime hepatice crescute, medicul îți va recomanda probabil teste suplimentare pentru a identifica cauza inflamației.

Studii de imagistică

Medicul poate utiliza unul sau mai multe dintre următoarele teste imagistice pentru a verifica dacă există exces de grăsime sau alte probleme cu ficatul:

• examen de ecografie
  • Scanare CT
  • examinare RMN

De asemenea, paote recomanda un test cunoscut sub numele de elastografie tranzitorie controlată prin vibrații. Acest test utilizează unde sonore cu frecvență joasă pentru a măsura rigiditatea ficatului. Poate ajuta la verificarea cicatricii.

Biopsia hepatică

O biopsie hepatică este considerată cea mai bună modalitate de a determina severitatea bolilor hepatice.

În timpul unei biopsii hepatice, un medic va introduce un ac în ficat și va elimina o bucată de țesut pentru examinare. Îți va oferi un anestezic local pentru a diminua durerea.

Acest test te poate ajuta să determini dacă ai boli hepatice grase, precum și cicatrici hepatice.

Tratament pentru steatoza hepatică

În prezent, nu au fost aprobate medicamente pentru tratarea bolilor hepatice grase. Mai multe cercetări sunt necesare pentru a dezvolta și testa medicamente pentru a trata această afecțiune.

În multe cazuri, modificările stilului de viață pot ajuta la inversarea bolilor hepatice grase. De exemplu, medicul te poate sfătui să:

• limitezi sau eviți alcoolul
  • iei măsuri pentru a pierde în greutate
  • faci modificări la dieta

Dacă ai complicații, medicul îți poate recomanda tratamente suplimentare. Pentru a trata ciroza, de exemplu, pot prescrie:

• schimbările stilului de viață
  • medicamente
  • interventie chirurgicala

Ciroza poate duce la insuficiență hepatică. Dacă dezvolți insuficiență hepatică, este posibil să ai nevoie de un transplant de ficat.

Remedii naturale

Modificările stilului de viață sunt tratamentul de primă linie pentru bolile hepatice grase. În funcție de starea ta actuală și de obiceiurile de viață, te poate ajuta să:

• slăbești
  • reduci aportul de alcool
  • mănânci o dietă bogată în nutrienți cu un conținut redus de calorii, grăsimi saturate

Discută întotdeauna cu medicul înainte de a încerca un nou supliment sau un remediu natural. Unele suplimente sau remedii naturale ar putea pune stres pe ficat sau interacționa cu medicamentele pe care le luați.

Dieta pentru bolile de ficat gras

Dacă ai boli hepatice grase, medicul te poate încuraja să îți ajustezi dieta pentru a ajuta la tratarea stării și a reduce riscul de complicații. De exemplu, te-ar putea sfătui să faci următoarele:

• Mănânci o dietă bogată în alimente pe bază de plante, inclusiv fructe, legume, leguminoase și cereale integrale.
  • Limitezi consumul de carbohidrați rafinați, cum ar fi dulciuri, orez alb, pâine albă, alte produse rafinate.
  • Limitezi consumul de grăsimi saturate, care se găsesc în carnea roșie și în multe alte produse animale.
  • Eviți grăsimile, care sunt prezente în multe alimente prelucrate.
  • Eviți alcoolul.

Medicul te poate încuraja să reduceți caloriile din dieta ta pentru a pierde în greutate.

Factori de risc

Consumul de cantități mari de alcool îți aduce un risc crescut de a dezvolta steatoza hepatică.

De asemenea, este posibil să ai un risc crescut dacă:

• ești obez
  • ai rezistență la insulină
  • ai diabet de tip 2
  • ai sindromul ovarului polichistic
  • ești însărcinată
  • ai antecedente de anumite infecții, cum ar fi hepatita C
  • iei anumite medicamente, cum ar fi metotrexatul (Trexall), tamoxifenul (Nolvadex), amiodorona (Pacerone) și acidul valproic (Depakote)
  • ai niveluri ridicate de colesterol
  • ai niveluri ridicate de trigliceride
  • ai niveluri ridicate de glicemie
  • ai sindrom metabolic

Dacă ai un istoric familial de boli ale ficatului gras, este mai probabil să îl dezvolți singur.

Etapele ficatului gras

Ficatul gras poate progresa prin patru etape:

• Ficat gras simplu. Există o acumulare de exces de grăsime în ficat.
  • Pe lângă excesul de grăsime, există și inflamație la nivelul ficatului.
  • Fibroză. Inflamările la nivelul ficatului au provocat cicatrici.
  • Ciroză. Cicatrizarea ficatului a devenit larg răspândită.

Ciroza este o afecțiune care poate pune viața în pericol, care poate provoca insuficiență hepatică. Poate fi ireversibil. Acesta este motivul pentru care este atât de important să o împiedicăm să se dezvolte în primul rând.

Pentru a ajuta la oprirea progresării și provocării complicațiilor ficatului gras, urmați planul de tratament recomandat de medicul dumneavoastră.

Prevenție

Pentru a preveni steatoza hepatică și posibilele complicații, este important să urmăm un stil de viață sănătos.

• Limitează sau evită alcoolul.
  • Menține o greutate sănătoasă.
  • Mănâncă o dietă bogată în nutrienți, cu un conținut scăzut de grăsimi saturate, grăsimi trans și carbohidrați rafinați.
  • Ia măsuri pentru a vă controla glicemia, nivelul trigliceridelor și nivelul colesterolului.
  • Vizează cel puțin 30 de minute de exercițiu în majoritatea zilelor săptămânii.

Concluzie

În multe cazuri, este posibilă inversarea ficatului gras prin modificări ale stilului de viață. Aceste modificări pot ajuta la prevenirea leziunilor hepatice și a cicatricii.

Starea poate provoca inflamații, leziuni la nivelul ficatului și cicatrici potențial ireversibile dacă nu este tratată. Cicatrizarea severă a ficatului este cunoscută sub numele de ciroză.

Dacă dezvolți ciroză, vă crește riscul de cancer la ficat și insuficiență hepatică. Aceste complicații pot fi fatale.

Pentru cele mai bune rezultate, este important să urmezi planul de tratament recomandat de medic și să practici un stil de viață general sănătos.