Reflux gastric poate fi cauzat de stres. Această „boală a secolului” (n.r. stresul) este cauza multor probleme de sănătate, printre care și tulburările digestive.

Majoritatea persoanelor care acuză reflux gastric se confruntă cu această problemă în momente tensionate, ca în timpul unui interviu de muncă sau chiar înainte de un eveniment important. Simptomele de reflux acid sau boala de reflux gastroesofagian (GERD) se manifestă în cele mai nepotrivite momente, ai putea spune, însă tocmai stresul poate fi cauza acestora.

Conform unor studii și sondaje, pe fond de stres se pot declanșa arsuri la stomac, dar și alte probleme ale tractului gastrointestinal. Este important să consulți un gastroenterolog pentru a afla cu exactitate cauza problemei tale și a primi tratamentul potivit.

Stil de viață vs. reflux gastric

Factorii stilului de viață pot juca un rol important în modul în care o boală afectează un individ.

Un studiu din 2009,efectuat pe un eșantion de 40.000 de persoane, arată că majoritatea raportează factorul stres ca principal declanșator de reflux gastric. Persoanele care au spus că au avut o satisfacție scăzută la locul de muncă au fost de două ori mai predispuse la reflux gastric, comparativ cu cei care au raportat o satisfacție ridicată la locul de muncă.

Un studiu arată că pe stres iau naștere multe probleme, în special digestive, fiind totodată factorul care înrăutățit simptomele, chiar și în cazul medicației.

Stres vs. reflux gastric

Este încă discutabil dacă stresul crește sau nu producția de acid gastric sau creează fizic o înrăutățire a senzației de arsură stomacală sau reflux gastric. Conform oamenilor de știință, atunci când ești stresat/ă, sensibilitatea la cantități mai mici de acid gastric este mult mai ridicată, de aceea senzația de reflux gastric fiind mult mai deranjantă.

Un studiu publicat în 2003 în Juranlul American de Gastroenterologie, demonstrează că persoanele care sufereau de reflux gastric, combinat cu anxietate și/sau stres, resimt simptome mult mai dureroase legate de refluxul acid, chiar dacă cantitatea de acid gastric era aceeși ca la persoanele care nu trăiau/ lucrau în aceleași condiții de stres. Cu alte cuvinte, deși oamenii au raportat constant că au simțit mai mult disconfort, oamenii de știință nu au găsit nicio corelație între stres și cantitatea de acid gastric produsă.

Legătura dintre stres și problemele digestive

Stresul poate provoca modificări ale creierului care acționează receptorii durerii, ceea ce te face mai sensibil din punct de vedere fizic la ușoare creșteri ale nivelului de acid. De asemenea, stresul poate diminua producția de substanțe numite prostaglandine, care protejează în mod normal stomacul de efectele acidului. Aceasta vă poate crește percepția de disconfort atunci când suferi de reflux gastric.

Stresul, împreună cu oboseala poate conduce la modificări în ceea ce privește cantitatea de acid gastric secretată de stomac, fapt de, în timp, poate declanșa bola de reflux gastric. Indiferent de ceea ce se întâmplă exact în creier și corp, cei care prezintă simptome de reflux gastric știu că stresul îi poate face să se simtă inconfortabil, iar tratarea factorilor de viață este importantă.

Investigații și tratament

În cazul în care te confrunți cu probleme de reflux gastric, primul pas este să consulți un medic gastroenterolog. Acesta va identifica, în urma unor analize medicale și a anamnezei (corelarea problemelor digestive cu stilul de viață, istoric medical al altor probleme de sănătate, moștenire genetică, predispoziția la anumite problemel ale sistemului degestiv din cauza alimentației, etc.), cauza exactă declanșatoare a problemelor digestive și va stabili tratamentul potrivit.

reflux gastroesofagian stres digestie clinica medlink craiova

Un stil de viață sănătos îți vine în ajutor

Stilul de viață este de multe ori cauza problemelor digestive sau a altor afecțiuni precum boli de inimă, accident vascular cerebral, obezitate, sindrom de colon iritabil, etc. Adoptă un stil de viață sănătos și echilibrat pentru a preveni apariția acestor probleme sau, dacă te confrunți deja cu ele, prin combaterea stresului din viașa ta, o alimentație sănătoasă și sport poți amelioara simpromele și ajuta vindecarea mai rapidă.

Printre schimbările pe care le poți face pentru o vindecare mai rapidă a refluxului gastric sau pentru ameliorarea simptomelor se numără:

  • Tehnici de combatere a stresului

    Cu cât te descurci mai bine cu stresul, cu atât te vei simți mai bine. Poți încerca să faci exerciții de respirație, să înveți diverse tehnici de relaxare și control al emoțiilor sau chiar yoga. Toate acestea te vor ajuta pe termen lung să manageriezi mult mai bine problema stresului din viața ta.

  • Sport

    Exercițiile fizice ajută la eliberarea mușchilor contractați, te îndepărtează de birou și eliberează hormoni declanșatori ai fericirii (estrogen). De asemenea, prin sport poți elimina și kilogramele nedorite, fapt ce reduce presiunea asupra abdomenului.

  • Alimentație sănătoasă

    Este oarecum evident, că problemele de reflux gastric, fiind legate de sistemul digestiv, prin alimentație pot fi ameliorate. Alimentația devine și mai importantă atunci când te confrunți cu stres, deoarece acesta poate amplifica sensibilitatea la alimentele care provoacă arsuri stomacale și reflux, cum ar fi ciocolată, cofeină, citrice și sucuri, roșii, alimente picante și alimente grase.

  • Somn odihnitor

    Stresul și somnul formează un ciclu. Somnul este un reductător natural de stres și mai puțin stres poate duce la un somn mai bun. Pentru a ajuta la evitarea simptomelor de reflux gastric, în timp ce dormi, încearcă să îți menții capul ridicat. Poți folosi o pernă voluminoasă sau ortopedică pentru aceasta.

Concluzii

Dacă te confrunți cu probleme de reflux gastroesofagian sau alte tulburări digestive, discută cu medicul tău gatsroenterolog despre stilul tău de viață și nivelul de stres, deoarece între acestea există o strânsă corelație și astfel vei putea primi tratamentul potrivit.