Vizita la gastroenterolog este necesară atunci când te confrunți cu infecție intestinală, care produc simptome gastrice care îți afectează stilul de viață, fie că vorbim de alimentație sau de starea de sănătate generală.

Una din cele mai frecvente probleme gastrointestinale, care necesită consult la gastroenterolog, este reprezentată de infecție intestinală. Acestea pot avea numeroase cauze, simptome, acestea diferând de la persoană la persoană.

În cele ce urmează ți-am pregătit un ghid care să te ajute să identifici dacă simptomele cu care te confrunți ascund o astfel de infecție gastrointestinală.

Cuprins: Simptome | Cauze | TratamentCând trebuie să merg la gastroenterolog?În ce constă consultația?

Ce înseamnă infecție intestinală?

Infecții gastrointestinale sunt provocate de o serie de bacterii, virusuri și paraziți. Simptomele variază de la caz la caz, în funcție de cauza care determină simptome la nivelul tractului digestiv. Este important să consulți un gastroenterolog dacă te confurnți cu simptome gastrice, pentru a identifica cu exactitate cauza care le produce și a-ți oferi tratamentul potrivit.

Simptome

Deși pot continua până la 14 zile, infecții gastrointestinale durează de obicei câteva zile. Acestea se caracterizează prin crampe abdominale și disconfort, urmate de diaree. Alte simptome care mai pot exista sunt:

• greaţă;
  • vărsături;
  • febră;
  • pierderea poftei de mâncare;
  • dureri musculare;
  • deshidratare;
  • durere de cap;
  • mucus sau sânge în scaun;
  • pierdere în greutate.

Cauze frecvente ce produc infecție intestinală

După cum am menționat anterior, există numeroase cauze care produc infecție intestinală. În cele ce urmează vom trece în revistă cele mai frecvente dintre acestea.

Cauzele ce produc infecție intestinală se clasifică în funcție de tipul elementului care generează simptome, împărțindu-se în trei categorii principale: cauze bacteriene, virale și parazitare.

Cauze bacteriene

E coli: Bacteriile E. coli se găsesc în intestinele oamenilor și animalelor. Majoritatea tipurilor sunt inofensive, dar unele tulpini – precum E. coli O157: H7 – secretă o toxină care poate provoca crampe abdominale, vărsături și diaree sângeroasă. E. coli s-a răspândit prin apă sau alimente contaminate care au intrat în contact cu gunoiul de grajd. E. coli se poate răspândi și prin contact direct de la persoană la persoană.

Salmonella: Infecția cu Salmonella este cauzată în mod obișnuit de consumul de carne de pasăre, carne și ouă ,crude sau slab gătite. Majoritatea infecțiilor cu Salmonella pot fi clasificate ca gastroenterocolite.

Cauze virale

Norovirus: Norovirusurile sunt cea mai frecventă cauză a bolilor de origine alimentară la nivel mondial. Este foarte probabil să se răspândească printre oameni în spații închise. Deși în majoritatea cazurilor virusul se răspândește prin alimente sau apă contaminate, este posibilă și transmiterea de la persoană la persoană.

Rotavirus: Rotavirusul este principala cauză de gastroenterită virală la copiii din întreaga lume. Copiii sunt de obicei infectați atunci când ating obiecte contaminate cu virusul și apoi își bagă degetele în gură. Există un vaccin împotriva rotavirusului disponibil în unele țări.

Cauze parazitare

Giardioza: Giardia este un parazit care se răspândește ușor prin contactul uman și prin apa contaminată. Este rezistent la clor și se poate răspândi în piscinele publice. Infecția poate apărea din apa potabilă și din scăldatul în lacurile și cursurile de apă contaminate.

Criptosporidioza: Cryptosporidium este un parazit microscopic care provoacă criptosporidioza. Are o coajă exterioară care o ajută să supraviețuiască în afara unei gazde și să tolereze dezinfecția cu clor.

Când trebuie să merg la gastroenterolog?

Adulți

Adresează-te unui medic gastroenterolog dacă:

• ai febră peste 40° C;
  • simți nevoia de a consuma mai multe lichide decât în mod obișnuit, timp de 24 de ore;
  • ai simptome de vomă mai mult de 48 de ore sau vomiți sânge;
  • resimți: sete excesivă, gură uscată, urinat puțin sau deloc (sau urină galben- intens), slăbiciune extremă, senzație de amețeală;
  • ai sânge în scaun.

Copii

În cazul copiilor, simptomele de infecție intestinală necesită o foarte mare atenție. Mergi imediat cu copilul tău la un gastroenterolog dacă:

• are febră de peste 39° C;
  • prezintă disconfort sau durere;
  • este letargic;
  • este foarte iritabil;
  • are diaree sângeroasă;
  • este deshidratat.

Pentru a afla dacă copilul tău este deshidratat, poți monitoriza cât lichide bea și cât urinează și poți compara cu cantitatea lor tipică.

Sugari

Mergi de urgență cu copilul tău la pediatru dacă:

• prezinta vărsături (nu doar regurgitatul normal) de mai multe ori;
  • are gura uscată;
  • nu a avut un scutec umed de 6 ore;
  • plânge fără lacrimi;
  • are diaree severă;
  • are scaun cu sânge;
  • nu răspunde;
  • este neobișnuit de somnolent ;
  • are o pată moale scufundată în vârful capului.

Tratament pentru infecție intestinală

În majoritatea cazurilor, măsurile de auto-îngrijire sunt tratamentul recomandat dacă ai infecții gastrointestinale. În funcție de cauza care a produs simptomele gastrice, medicul gatsroenterolog îți va prescrie un tratament specific.

Antibioticele nu vor ajuta în cazul  infecțiilor gastrointestinale cauzate de  viruși sau paraziți. Deși antibioticele pot ajuta la cazurile complicate de infecție bacteriană, în cazurile necomplicate, antibioticele pot prelungi efectiv starea și pot crește riscul de recidivă. În plus, în anumite infecții, antibioticele pot duce la complicații periculoase. Medicul gastroenterolog te poate ajuta să determini dacă este necesar un tratament cu antibiotice.

Printre recomandări, în cazul unei infecții gastrointestinale, un gastroenterolog îți poate spune:

• să stai departe de alimentele bogate în fibre care ar putea agrava diareea
  • să iei medicamente (fără prescripție medicală) care neutralizează acidul stomacal sau care tratează greața, durerile abdominale și diareea.

Cel mai important tratament de auto-îngrijire pentru adulți și copii cu infecție gastrointestinală este să rămâi hidratat.

În ce constă un consult la gastroneterolog?

Dacă ai simptome ale unei infecții gastrointestinale, ar trebui să iei în considerare vizita la un medic gastroenterolog. Primul pas este să alegi medicul care ți se potrivește și să îți faci o programare pentru a afla care sunt pașii următori și să începi drumul către tratamentul potrivit și o calitate mai bună a vieții.

Înainte de programare

Pregătește-te pentru programare înainte de a păși în cabinetul medicului gastroenterolog.

1. Alege un medic. Acest medic este un gastroenterolog și tratează în primul rând afecțiunile și bolile care afectează sistemul gastro-intestinal.
  2. Ține un jurnal de simptome. Medicul îți va adresa o mulțime de întrebări în timpul vizitei, iar prima întrebare este probabil că „Ce se întâmplă?”. Atunci trebuie să fii pregătit/ă cu detalii despre ceea ce experimentezi, când și ce ar putea îmbunătăți acest lucru.
  3. Realizează un istoric personal de sănătate. În plus, față de simptomele cu care te confreunți, medicul va dori să știe multe despre starea ta de sănătate generală. Notează cât de multe astfel de informații poți, astfel încât să nu uiți ceva imporatnt în timpul petrecut cu medicul.

Un istoric medical ar trebui să conțină informații precum:

• orice medicament pe care il iei;
  • orice alte afecțiuni cu care ai fost diagnosticat;
  • schimbări recente din viața ta, cum ar fi stresul sau o întâmplare nefericită;
  • antecedente familiale de intestin iritabil sau afecțiuni similare, inclusiv cancer de colon.
  1. Roagă un prieten sau un membru al familiei să te însoțească. Vizitele la medic pot fi un pic copleșitoare, mai ales atunci când ți se prezintă o mulțime de informații noi. Roagă pe cineva apropiat să ți sevalăture. Acest lucru te poate ajuta să te simți mai relaxat în timpul consultației și astfel nu îți vor scăpa anumite întrebări importante. De asemenea, poate lua notițe despre ceea ce face și spune medicul, astfel încât să te poți concentra pe ascultarea medicului în timpul consultației.
  2. Fă o listă de întrebări. Nu te lăsa să te gândești la întrebările pe care le ai până nu ajungi la cabinetul medicului. Până atunci, este posibil să fii prea distras pentru a-ți aminti întrebări obscure pe care ai fi vrut să le pui de ceva timp. Concepe-ți o listă de întrebări și completeaz-o de fiecare dată când îți vine ceva în minte.

Consultația în sine pentru infecție intestinală

Ia cu tine un caiet pentru a putea nota informațiile pe care le consideri importante din timpul vizitei.

1. Ia notițe. Când medicul gastroenterolog începe să discute despre tratamente și îți dea sfaturi legate de alimentație sau de stilul de viață, notează tot ce este important. Chiar dacă ai impresia că vei reține anumite aspecte, este important le notezi pentru a putea reveni asupra acelor informații.
  2. Prezintă-i un istoric medical amănunțit – dar concret. Urmează instrucțiunile medicului pentru informații, dar asigură-te că îi oferi cât mai multe informații. Aici jurnalul de simptome poate fi util.
  3. Pune întrebări. Ar trebui să fii pregătit cu întrebări pentru ca medicul să profite la maximum de programarea dumneavoastră. Câteva întrebări de pus ar fi:
    • Știți ce îmi cauzează simptomele?
    • Dacă nu este vorba de un intestin iritabil, ce alte condiții ar trebui să am în vedere?
    • Ce urmează? Ce teste trebuie să fac?
    • Când voi obține rezultate din aceste teste?
    • Există tratamente pe care să le pot începe acum?
    • Când voi ști dacă aceste tratamente sunt eficiente? În ce moment considerăm schimbarea tratamentelor?
    • Care sunt posibilele efecte secundare ale acestor tratamente? Cum pot opri aceste reacții adverse?
    • Modul meu de viață îmi afectează simptomele? Ce ar trebui să schimb?
    • Cum gestionez această afecțiune, pe lângă celelalte condiții pe care le am?
    • Voi avea mereu asta? Sau poate fi vindecat?

După programare

Când ieși din cabinetul mediculul gatsroenterolog, este posibil să ai o mulțime de gânduri, așa că ia-ți un moment de respiro, în care să îți golești mintea de toate aspectele care te îngrijorează. Apoi fă o listă cu lucrurile pe crae medicul ți le-a zis să le faci: aleimente care ar trebui să le consumi, tratamente medicale, eventuale analize și fă-ți un fel de program prin care să atingi toate aspectele, până la următoarea întrevedere.

Concluzii

Infecțiile gastrointestinale sunt cauzate de o serie de bacterii, viruși și paraziți. În multe cazuri, infecția va trece în câteva zile. Dacă te confrunți cu simptome precum febră, vărsături sau alte manifestări digestive, ar fi bine să consulți un gatsroenterolog, pentru a identifica exact cauza care îți produce toate aceste simptome și să îți ofere tratamentul potrivit.