Dacă ești gravidă, nu ar trebui să te panichezi, dar cu siguranță ar trebui să te protejezi. Experții spun că există încă întrebări mari fără răspuns cu privire la riscurile pe care le prezintă coronavirusul.

Dacă ești gravidă, ai deja atât de multe griji: Mănânc destul? Mănânc prea mult? Mi-am amintit să-mi iau vitamina prenatală azi-dimineață? Este o durere normală în stomac sau ceva mai grav? Și nu în ultimul rând: mă îngrijorez prea mult?

Aceste întrebări au fost constant prezente în creierului femeilor gravide în timp ce burtica lor a devenit din ce în ce mai mare. Dar mai recent, o nouă sursă de îngrijorare a apărut: focarul de coronavirus. Iar dacă vorbești cu alte gravide și părinți noi, vei descoperi că nu ești singură.

Virusul COVID-19 a fost detectat pentru prima dată în orașul chinez Wuhan în decembrie 2019. De atunci s-a răspândit în mai mult de 80 de țări. Au fost mai mult de 94.000 de persoane infectate și 3.000 de decese, majoritatea fiind înregistrate în China. Însă epidemia se transformă într-o problemă globală: în ultimele zile, majoritatea cazurilor recent identificate au venit din alte țări decât Chinei, precum Iran, Japonia, Italia și Coreea de Sud.

Din cauza testării defectuoase în România și a criteriilor de diagnostic prea restrânse, a existat o întârziere în infecțiile semnalate. Până în prezent, în țară au fost depistate cel puțin 184 de cazuri. Spre deosebire de restul țărilor, în România nu a exista niciun deces din cauza virusului, iar 16 oameni din cei 184 s-au însănătoșit.

“Ceea ce se întâmplă acum în România poate fi începutul a ceea ce se întâmplă în străinătate”, a declarat un medic expert, membru al Centrului Național pentru Imunizare și Boli Respiratorii.

Aceste numere sunt înfricoșătoare pentru mulți oameni. Dar în cazul gravidelor, acestea ar trebui să jongleze cu un stres suplimentar: Ce ar putea însemna focarul de coronavirus pentru sarcina ta? În loc să te supui panicii și stresului, cunoscut pe scară largă ca fiind rău pentru sugari, ar fi mai indicat să găsești câteva răspunsuri.

Iată ce știm până acum despre riscurile pe care COVID-19 le prezintă pentru gravide, părinți noi și sugari – și recomandări privind modul de pregătire.

Persoanele însărcinate riscă să prindă COVID-19 sau să aibă simptome severe?

Din păcate, precum multe alte nelămuriri în această epidemie, nu există încă suficiente dovezi.

Dar, în general, cineva care este însărcinată riscă să aibă parte de infecții respiratorii virale, cum ar fi gripa, și să simtă impactul mai grav. Acest lucru se datorează faptului că gravidele au sistemele imunitare mai slabe, deoarece corpul lor lucrează ore suplimentare pentru a da naștere unui copil. Dar acest lucru nu ar trebui să fie o cauză pentru alarmare.

Există anumite boli la care femeile însărcinate sunt mai sensibile și încă nu știm dacă COVID-19 este una dintre acestea.

Având în vedere numărul de infecții și decese raportate din China, grupul cel mai vulnerabil pare să fie reprezentat de persoanele în vârstă, în special bărbații, și persoanele cu boli de inimă, boli pulmonare și diabet. Experții avertizează că cei care prezintă cel mai mare risc de a prinde virusul în România sunt cei în contact strâns cu persoanele care sunt deja infectate.

Într-o anchetă a Organizației Mondiale a Sănătății a 147 de femei însărcinate care s-au infectat, doar 8% au avut impacturi grave și 1% erau în stare critică. Dintre cele 147 de femei, 64 au fost confirmate că au boala, 82 erau suspectate și 1 nu prezenta simptome. Din nou, acest studiu este preliminar și se bazează pe o dimensiune de eșantion cu adevărat mică, așa că este greu să tragem concluzii încă.

În datele limitate cu privire la alte focare respiratorii, cum ar fi SARS în 2002 până în 2003 și MERS, care au apărut pentru prima dată în 2012, femeile însărcinate aveau un risc puțin mai mare de avorturi, potrivit experților. Atât MERS, cât și SARS, sunt cauzate de viruși din aceeași familie ca noul coronavirus.

Ce s-a întâmplat cu gravidele infectate cu coronavirus?

Dincolo de raportul menționat anterior, au existat cel puțin 21 de cazuri detaliate de femei gravide în China infectate.

Potrivit unui studiu publicat luna trecută, dintre cele nouă femei însărcinate și internate la Spitalul Zhongnan din Universitatea Wuhan din China, la sfârșitul lunii ianuarie, șapte aveau febră, patru aveau tuse, trei aveau dureri musculare, două aveau dureri în gât, și două au raportat disconfort general.

„Niciunul dintre pacienți nu a dezvoltat o pneumonie severă COVID-19 sau a murit”, spun autorii studiului. Patru dintre cele nouă femei și-au născut bebelușii mai devreme, deși după o perioadă de 36 de săptămâni de sarcină. Nu se știe dacă acest lucru s-a datorat bolii sau nu. Bebelușii s-au născut relativ sănătoși.

Alte trei femei însărcinate, diagnosticate cu boala la începutul lunii februarie, au născut la Spitalul Tongji din Wuhan, potrivit unui document de lucru publicat pe 25 februarie. Două dintre femei aveau febră, iar una avea o tuse; niciuna dintre ele nu a prezentat cele mai severe simptome în perioada de studiu. Toți cei trei bebeluși s-au născut fără complicații majore.

Un al treilea studiu în revista Translational Pediatrics a analizat cinci spitale chineze unde nouă gravide infectate au născut 10 bebeluși. Cele mai frecvente simptome la femei au fost tuse și febră. În timp ce patru dintre bebeluși au fost născuți pe termen complet și șase au fost prematuri.

Copiii sunt mai vulnerabili la boală?

Din nou, nu există suficiente dovezi pentru a spune concret – dar dovezile de până acum indică faptul că bebelușii nu sunt grav afectați.

Potrivit unui studiu din Jurnalul Asociației Medicale Americane care a menționat infecții detaliate la nouă bebeluși chinezi, cu vârste cuprinse între 1 și 11 luni, niciunul dintre sugari „nu a necesitat terapie intensivă, ventilație mecanică sau a avut complicații severe”. Toți cei nouă sugari aveau cel puțin un membru cunoscut al familiei infectat.

Vestea cu adevărat bună este că sugarii nu par să aibă boli grave, dar până acum există date cu adevărat puține.

Cum pot să evit ca eu sau copilul meu să ne îmbolnăvim?

În primul rând și în primul rând, faceți un vaccin antigripal. Gripa este încă mult mai răspândită în România decât noul coronavirus și se știe că reprezintă un pericol pentru femeile însărcinate și pentru copiii acestora. Bebelușii pot fi afectați de gripă începând cu vârsta de 6 luni.

Mai mult, respectă aceleași măsuri de precauție pe care oficialii de sănătate publică le recomandă populației generale, inclusiv:

• Spală-te pe mâini cu săpun și apă timp de 20 de secunde;
  • Evită să îți atingi fața;
  • Curăță, în mod regulat, suprafețele cu săpun și apă sau substanțe de curățat pe bază de alcool (ambele pot ajuta la uciderea virușilor);
  • Evită oamenii pe care îi știi că sunt bolnavi.

Poți ajuta, de asemenea, la reducerea riscului îmbolnăvirii, menținând un stil de viață în general sănătos, cum ar fi să mănânci bine și să dormi suficient.

Ce ar trebui să fac dacă cred că sunt bolnavă sau dacă copilul meu este bolnav?

Trebuie să te adresezi imediat unui medic. Dacă ești însărcinată, chiar și o febră ușoară poate reprezenta un risc pentru tine sau pentru viitorul tău copil. De asemenea, copiii mici sunt considerați vulnerabili la boli.

Dacă medicul consideră că este adecvat, încearcă să te testezi atât pentru gripă, cât și pentru COVID-19. Anterior, testarea coronavirusului din România a fost limitată la persoanele care se potrivesc unor criterii specifice, cum ar fi dacă provin dintr-o zonă în care a existat sau există un focar sau au fost în contact strâns cu o persoană bolnavă.

Dacă sunt bolnavă, mai pot alăpta copilul?

Înțelepciunea convențională este că un părinte bolnav trebuie să-și alăpteze copilul, deoarece laptele acestuia poate conține anticorpi și alți nutrienți vitali. Până în prezent, puținele studii care au analizat laptele matern nu au găsit urme ale virusului.

Hrănirea copilului cu lapte matern rămâne ceva care trebuie continuat să se facă, în special în locurile în care alimentația de care copilul are nevoie nu poate fi găsită în magazine. Până acum nu există dovezi cum că virusul se află în laptele matern.