Fie că transpiri atunci când dansezi pe muzica preferată, în saună sau într-o zi caldă de vară, transpirația este esențială pentru corpul tău. Fiecare din noi are glande sudoripare sub piele care îndeplinesc funcția de termoreglare. Cu alte cuvinte, previn supraîncălzirea corpului.

Deși, în majoritatea cazurilor transpirația apare firesc la majoritatea oamenilor, o parte din oameni au glande sudoripare care funcționează excesiv și le fac viața de zi cu zi mai inconfortabila. De obicei, la aceste persoane, toate glandele sudoripare sunt hiperactive. Și cele de la nivelul palmelor, feţei, picioarelor sau subrațelor.

Acest fenomen are denumirea de hiperhidroză şi se manifestă prin transpirație în exces în momentele în care corpul nu are nevoie de termoreglare. Oamenii care suferă de această afecțiune tind să transpire nu numai când le este cald sau când sunt emoționați, ci chiar şi atunci când se simt perfect calmi şi confortabili.

Dacă se întâmplă să suferi de această afecțiuni, știi cât de neplăcut este. Însă, partea bună este că, sub îndrumarea unui medic dermatolog, poți să parcurgi diferite forme de tratament. Și vei scăpa de diverse momente stânjenitoare pe care probabil le-ai trăit deja.

În cele ce urmează vei afla care sunt cauzele, simptomele şi, desigur, tratamentele preferate de medicii dermatologi.

De ce ai glande sudoripare hiperactive?

Cercetările din domeniu arată că cel puţin 5% din totalul populației la nivel global suferă de transpirație în exces. Deși pare un diagnostic care te face să fii abătut(ă), aceasta este o afecțiune medicală perfect tratabilă.

În ansamblu, persoanele care au glande sudoripare hiperactive sunt cele care fie au un membru al familiei care are hiperhidroză, fie au o altă afecțiune care le provoacă transpirația excesivă, fie consumă un supliment/medicament care are ca efect secundar transpirația.

În plus, unele femei când sunt la menopauză au simptome similare care le face să aibă o transpirație acută, însoțită de bufeuri.

Alte situații medicale care afectează funcția glandelor sudoripare sunt diabetul, guta, unele tumori sau leziuni.

Poți avea glande sudoripare hiperactive indiferent de vârstă, rasă, sex sau localitatea din care provii, deși dermatologii estimează că mai mulți copii şi adolescenți sunt diagnosticați cu această afecțiune.

Ce anume cauzează transpirația în exces

Ce anume cauzează transpirația în exces?

Există anumiți nervi care comunică corpului când să transpire. Astfel, unele glande sudoripare sunt activate, în timp ce altele nu, în funcție de necesitățile corpului în acel moment.

În cazul transpirației excesive, acești nervi pot să reacționeze exagerat, cauzând hiperstimularea glandelor sudoripare.

Cum știi că ai glande sudoripare hiperactive?

Dacă transpiri în momente când ești emoționat, anxios sau când pur şi simplu îţi e cald sau ești activ, făcând sport, știi că ai glande sudoripare cu o funcţie normală de termoreglare.

În cazul hipohidrozei, transpirația este vizibilă, adică „transpiri șiroaie” chiar şi atunci când temperatura camerei e confortabilă, iar tu ești așezat şi destul de calm.

La fel, atunci când realizezi că transpirația îţi întrerupe activitățile obișnuite precum scrisul, deschiderea ușilor sau vorbind cu cineva, poți avea glande sudoripare prea excitate.

În alte cazuri, pielea din zonele glandelor sudoripare hiperactive devine albă, moale, ajungând să se decojească din cauza umidității care persistă.

Alți indicatori ai transpirației anormale sunt infecțiile cutanate din zonele afectate. Mâncărimile sau roșeața din zonele care transpiră mult pot fi simptome ale hiperhidrozei.

În orice caz, transpirația abundentă cauzează anxietate şi disconfort. Pe lângă faptul că este destul de stânjenitor să fii mereu transpirat(ă), să ai glande sudoripare excesiv de active presupune și mult efort în menținerea unei igiene corecte şi întreținerea unor haine de caliatate pentru o perioadă firească de utilizare.

Cum se diagnostichează hiperhidroza?

În diagnosticare transpirației excesive, dermatologul îţi va examina îndeaproape pielea în regiunile unde indici medicului că ai glande sudoripare hiperactive. Acesta îţi va pune unele întrebări care au rolul de a construi un tablou simptomatic mai detaliat.

Uneori se folosesc teste speciale precum testul transpirației. Acest test presupune acoperirea zonelor care transpiră cu un praf iodat care își schimbă culoarea în mov la contactul cu lichidul.

Totuși, dacă știi că suferi de alte afecțiuni, medicul îţi va sugera parcurgerea mai multor teste de laborator pentru a identifica mai precis cauzele.

Cum se diagnostichează hiperhidroza

Tratamente pentru glande sudoripare hiperactive

Probabil ești curios cum poți scăpa de această afecțiune. Independent de cauzele şi simptomele adiacente care însoțesc manifestarea hiperhidrozei, dermatologul îţi va prescrie tratamente care vor restabili un anumit grad de control asupra transpirației.

Iată câteva dintre soluțiile pe care le oferă doctorii:

• Antiperspirante

Nu e vorba de un simple deodorante accesibile în orice supermarket. În cazul în care ai glande sudoripare hiperactive ai nevoie de un antiperspirant medicamentos, eliberat cu prescripția dermatologului.

De regulă, acestea conțin clorură de aluminiu care ajută la blocarea anumitor glande sudoripare localizate sub țesutul cutanat afectat. Odată ce glandele sunt blocate, corpul ar trebui să perceapă că nu are nevoie să transpire atât de mult şi să se readapteze.

• Ionoforeza

Eficientă mai ales în cazurile în care transpirația are loc pe palme sau picioare, ionoforeza este un tratament care folosește curentul electric pentru a introduce substanțe medicamentoase sub piele.

Curentul electric cu o putere redusă blochează acele glande sudoripare hiperactive, cu un efect temporar. Pentru a bloca glandele vei avea nevoie de cel puţin 6-10 ședințe cu o frecvență de 2 ori pe săptămână, fiecare tratament având o durată de 20-40 de minute.
Odată ce observi îmbunătățiri, frecvența tratamentelor se va reduce pentru a menține efectul pe o lungă durată. Terapiile de menținere pot varia de la o dată pe săptămână la o dată pe lună.

• Medicamente

Unele medicamente eliberate cu prescripție medicală pot bloca transpirația. Această metodă este eficientă, însă medicii au rezerve să prescrie aceste medicamente pentru atleți, persoanele care locuiesc zone cu o climă caldă sau pentru cei care au activități solicitante. Și asta pentru că acest tratament pune în pericol abilitatea corpului de a-şi regla temperatura.

• Unguente

Preparatele care conțin glicopirolat pot preveni transpirația abundentă, mai ales dacă zonele afectate sunt faţa sau capul.

• Antidepresivele

În unele cazuri, antidepresivele pot diminua nivelul transpirației şi pot contribui la ameliorarea anxietății, care la rândul ei stimulează transpirația.

• Tratamente invazive

Un alt tratament este terapia cu microunde (folosite pentru a distruge glandele sudoripare din zonele afectate) și îndepărtarea glandelor sudoripare şi simpatectomia (tăierea nervilor spinali care răspund de stimularea glandelor sudoripare ale mâinilor).

• Injecțiile cu Botox

Dacă ai glande sudoripare hiperactive probabil nu te-ai gândit că botoxul ar fi soluția magică. Totuși, toxina botulinică care este cunoscută sub denumirea comercială de Botox, blochează activitatea anumitor nervi care determină hiperactivitatea glandelor sudoripare.

Tratamentul cu Botox pentru transpirație în exces este un tratament medical este recunoscut și sigur, având aprobare din partea celei mai mari autorități pentru medicamente și proceduri medicale.

Procedura este foarte simplă și constă în injectarea cu botox în glandele sudoripare. Tratamentul funcționează prin blocarea impulsurilor nervoase care joacă un rol major în producerea transpirației. Tratamentul poate fi administrat inclusiv axilelor, mâinilor, picioarelor și frunții.